Klarna, de bekende aanbieder van ‘buy now, pay later’, heeft laten weten niet te stoppen met het aanbieden van achteraf betalen in fysieke winkels, ondanks de oproep van het kabinet.
Klarna weigert te stoppen met achteraf betalen in winkels
Matthew Scott, landenmanager van Klarna, gaf in de Tweede Kamer aan dat er simpelweg veel vraag is naar de dienst, zowel van klanten als winkeliers.
Achteraf betalen
Volgens Klarna wordt er goed gecontroleerd of klanten meerderjarig zijn en het geleende bedrag kunnen terugbetalen. Het kabinet maakt zich zorgen over het gemak waarmee consumenten in de winkelstraat veel achteraf kunnen betalen. Minister Eelco Heinen en staatssecretaris Teun Struycken willen niet dat dit de mensen in de schulden helpt. Ook in de Tweede Kamer leven er zorgen over hoe makkelijk het is om je diep in de financiële problemen te werken door achteraf betalen.
Klarna-topman Wouter Strauven verdedigt het systeem door te zeggen dat krediet al veel langer bestaat. Volgens hem biedt achteraf betalen via Klarna een veiliger alternatief dan in het rood staan met rente. Zo krijgen consumenten meer flexibiliteit bij hun aankopen zonder meteen in de problemen te komen.
Dilemma
Klarna’s standpunt zet concurrenten zoals In3 voor een dilemma. Hans Langenhuizen, directeur van In3, geeft aan dat hij niet altijd voorstander is van achteraf betalen in winkels. Toch staat hij voor een lastige keuze. Als andere aanbieders zoals Klarna klanten aantrekken, sluit hij niet uit dat hij zich wil aanpassen: “Ik heb wel een bedrijf te runnen.”
Andere bedrijven, zoals Billink en Riverty, hebben geen plannen om achteraf betalen in fysieke winkels aan te bieden. Zij richten zich vooral op het bieden van zekerheid bij online aankopen voor klanten die nog geen ervaring hebben met de desbetreffende webshops.
Steeds meer mensen met schulden bij apps voor uitgesteld betalen als Klarna en RivertyLees ook