Nepadvertenties met de tekst ‘Vaarwel John de Mol (1955-2020). Nederland is in shock’ stonden onder meer op NU.nl en de sites van De Telegraaf en het Algemeen Dagblad.
Talpa heeft de nieuwssites gevraagd de nepadvertenties te verwijderen.
John de Mol
Ook heeft het mediabedrijf van De Mol contact opgenomen met Google, omdat de advertenties via de zoekmachine worden verspreid. “We gaan nu met Google in gesprek over het structureel voorkomen van deze advertenties. Als dit niet tot resultaat leidt, sluit John de Mol een gang naar de rechter niet uit”, aldus een woordvoerder.
Rachid Finge, woordvoerder bij Google, reageert op het nieuws: “De nep-advertenties die we vandaag over John de Mol hebben gezien, zijn verschrikkelijk. We werken zo hard als we kunnen om te voorkomen dat nare advertenties verschijnen op websites die met onze advertentiesystemen werken. Elke dag verwijderen we al gemiddeld zo’n 6 miljoen advertenties. In 2018 blokkeerden we ook nog eens bijna één miljoen malafide accounts. Dit is een kat- en muisspel met oplichters. We doen er alles aan om ons steeds beter tegen hen te wapenen.”
De Mol won vorig najaar een zaak tegen Facebook. Hij kreeg toen de steun van verschillende BN’ers, onder wie Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato. Ook hun foto’s werden gebruikt bij de nepadvertenties. Het sociale medium moest op last van een dwangsom alle nepadvertenties weren waarin de mediamaker bitcoinproducten lijkt aan te prijzen. Of hij nu opnieuw naar de rechter gaat, zal moeten blijken.