Een middeltje waar je haar van groeit of cursussen om flink te cashen. Eerlijk is eerlijk: we vallen vaker dan ons lief is voor de charmes van misleidende reclames. Daar heeft Stichting Reclame Code (SRC) iets op bedacht.
Deze verrassende emoji moet jongeren beschermen tegen misleidende reclames
In de vorm van een opgeblazen kogelvis. Ja, echt.
Misleidende reclames
Niet alle reclames zijn ellendig om naar te kijken. Sommige zijn zelfs leuk. Maar misleidende reclame maken is minder oké. En verschillende merken en influencers maken zich er – helaas – schuldig aan.
Denk aan valse gezondheidsclaims of tips om snel miljonair te worden. Het is onbetrouwbare, maar populaire content. “Iedereen moet kunnen vertrouwen op eerlijke en duidelijk herkenbare reclame, van zowel merken als influencers”, zegt directeur Otto van der Harst van de SRC.
Emoji
Om misleidende reclames en posts te tackelen is er nu een emoji, en wel een van een opgeblazen kogelvis. Die moet dienen als waarschuwing.
Hoe het werkt? Heel simpel. Spot een misleidende reclame, comment met de kogelvis-emoji en waarschuw zo jongeren voor misleidende content. Wie denkt dat de kogelvis lukraak is gekozen, heeft het mis. Die blaast zichzelf namelijk op wanneer hij in gevaar is. Een waarschuwing dus, makes sense.
“Met de kogelvis-emoji willen we jongeren een simpel instrument geven om misleiding kenbaar te maken,” zegt Van der Harst. Naast commenten met de emoji kunnen jongeren ook een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). De comissie valt samen met SRC en checkt of reclames aan de regels voldoen.
