De Franse reclamewaakhond ARPP verbiedt de eerste tv-reclame van het hippe Nederlandse ‘VanMoof’ – bekend van haar minimalistische elektrische fiets.
Nederlandse reclame voor elektrische fiets verboden op Franse tv: 'Creëert angst'
De spot creëert volgens de organisatie ‘een klimaat van angst’. Daarnaast geeft de reclame ‘een slechte naam aan de auto-industrie.’
Elektrische fiets
Je hebt ongetwijfeld wel eens een minimalistische elektrische fiets van VanMoof gezien. Bewust of onbewust. Voor de Time to ride the future-campagne waar het fietsenmerk mee bezig is, maakte het bedrijf haar eerste televisiereclame.
In de 45 seconden durende spot komen verschillende beelden voorbij in de weerspiegeling van een zwartgelakte auto. De beelden moeten kijkers uitnodigen een ander vervoersmiddel te gebruiken dan de auto. Op deze manier dragen ze positief bij aan de wereld waarin ze leven. Uiteindelijk versmelt de brommende auto in een alternatief zonder deze reflecties: een elektrische fiets.
Lees ook
Niet vlug, wel terug: vrouw haalt gestolen fiets na negen jaar op
Status quo
Dat de reclame anders is dan andere fietsreclames weet VanMoof volgens Adformatie. Medeoprichter Taco Carlier: ‘Het is een aanzet tot actie, een kans om het verleden achter ons te laten en echte vooruitgang te boeken die iedereen ten goede komt. De status quo bevragen zal altijd een confrontatie opleveren, maar dat wilden we vanaf het begin al bereiken.’
Lees ook
Veiligheid voor alles: helm mogelijk verplicht op elektrische fiets
De Franse ARPP is dus nog niet klaar voor deze confrontatie. VanMoof laat in een blog weten dat andere organisaties zoals Greenpeace en Médecins du Monde al eens lieten weten dat de reclamewaakhond ‘niet neutraal handelt’. Daarnaast vindt het fietsenmerk het opvallend dat de reclame niet uitgezonden wordt. De ARPP liet namelijk eerder weten meer in te willen zetten op duurzaamheid.