Het verkeer wordt onveiliger voor fietsers. Juridisch dienstverlener DAS ziet steeds meer letselzaken met fietsers voorbijkomen.
De eerste maanden van dit jaar groeide het aantal met bijna 15 procent en dat is de zoveelste toename, meldt het AD.
Toename
Fietsers die worden aangereden, rijden in groeiende mate op een e-bike of fatbike. DAS, dat de cijfers maandag, op Wereld Fiets Dag, bekendmaakt, telde tussen januari en april 256 letselzaken waarbij ten minste één fietser betrokken was.
Dat zijn bijna 15 procent meer zaken dan het jaar ervoor; toen waren het er 225. En dat was ook al 15 procent meer dan in 2022. Het totale aantal zaken met fietsers steeg in vier jaar tijd van 985 in 2019 naar 1222 vorig jaar, een toename van bijna een kwart.
Oorzaak
“Raakt iemand een fietser, dan is het namelijk vaak een e-bike of fatbike.” Wat is dan precies de oorzaak van de toename?
“Het is enerzijds steeds drukker in het verkeer; anderzijds worden fietsers en automobilisten vaker afgeleid door hun telefoon, muziek, navigatie en berichtenapps. Dat draagt bij aan het toenemende aantal fietsongelukken”, vertelt verkeersexpert Rembrandt Groenewegen van DAS aan de krant.
Helm dragen
De meeste zaken betreffen aanrijdingen tussen auto’s en fietsers, maar steeds vaker ook e-bikes. Groenewegen is van mening dat de overheid meer aan de verkeersveiligheid van fietsers moet doen. “Denk aan het streng aanpakken van opgevoerde fatbikes, maar ook het dragen van een helm kan helpen.”
Dat beaamt ook neuroloog-intensivist Marcel Aries. “De meeste slachtoffers die wij zien, droegen geen helm, met vaak ernstig hersenletsel tot gevolg.”