Boodschappen doen wordt er de laatste tijd helaas niet goedkoper op. Dus komt het onderzoek van tv-programma ‘Kassa’ naar de prijsstijging per supermarktketen voor menigeen als geroepen.
Bij de Jumbo stegen de prijzen het hardst.
Supermarkt
Tv-programma Kassa houdt jaarlijks de prijzen van supermarktproducten nauwlettend in de gaten. Daar hielden ze in 2019 tijdelijk mee op, maar inmiddels hebben ze het onderzoek weer uitgevoerd.
Voor het onderzoek gaan ze langs bij zes verschillende supermarktketens. Dit jaar gebeurde dat in de plaats Salland. Ze kijken voor de proef naar de goedkoopste variant van 26 alledaagse producten zoals jam, thee, aardappelen en wasmiddel. Met de kwaliteit van de producten wordt overigens géén rekening gehouden.
Prijsstijging
In drie jaar tijd zien ze dat de goedkoopste supermarktproducten gemiddeld met 21% qua prijs zijn gestegen. In volgorde van meest naar minst: Jumbo 29%, Plus 26%, Aldi 22%, Dirk 18%, Albert Heijn 17% en Lidl 14%.
Bij Lidl zijn de prijzen dus het minst hard gestegen ten opzichte van 2019. De minste prijsstijging betekent niet automatisch dat Lidl de goedkoopste is. Uit het onderzoek blijkt dat de onderzoekers bij de Lidl voor een mandje boodschappen € 50,84 kwijt zijn. Voor diezelfde producten betaalden ze bij de Dirk € 47,41.