We gaan binnenkort meer betalen voor onze boodschappen. Supermarkten proberen de prijsstijgingen van levensmiddelen niet door te rekenen aan de klant, maar dat lijkt onhoudbaar.
Dat meldt het ‘Financiële Dagblad’ (FD).
Boodschappen duurder
Waarom de boodschappen duurder worden? Grondstoffen en transport zijn een stuk duurder geworden, waardoor ook levensmiddelenproducenten hun prijzen verhogen. Alleen de prijs van hout is al explosief gestegen: doe maar eens een ritje naar de bouwmarkt.
Tot nu toe berekenen supermarkten deze prijsverhogingen niet door aan de klant, maar dit kunnen zij volgens het FD niet lang meer volhouden.
Zo verhoogt Unilever sinds het eerste kwartaal van 2021 zijn prijzen. In de tweede helft van het jaar zullen deze nog verder stijgen. De krant sprak hierover met CEO Alan Jope: “We zullen te maken krijgen met hogere kosten en prijzen, op zijn minst tot het begin van volgend jaar.” En dan te bedenken dat Unilever van alles produceert: van thee tot knakworsten en shampoo.
Stijgende vraag
De heropening van de wereldeconomie is volgens het FD de belangrijkste oorzaak van deze prijsstijgingen. Nu de zwaarste lockdowns achter de rug lijken, stijgt de vraag naar producten en diensten.
Het duurt nog even voordat de nieuwe prijzen zichtbaar zijn, maar dat we het gaan merken, staat vast. Dat vertelt Bernstein-analist Vincent Lee aan de financiële krant: “Uiteindelijk wordt tachtig tot negentig procent van de kosteninflatie doorberekend aan winkels en dus aan de consument. Hoeveel bedrijven kunnen doorberekenen, hangt af van het soort product en merk. Maar de inflatie is zo hoog, dat het vaststaat dat ze iets moeten doorschuiven.”