De verantwoordelijken voor de campagne ‘Boeren houden van koeien’ hebben de ‘onderscheiding’ Liegebeest van 2022 toegekend gekregen.
De ‘winnende’ commercial is gemaakt namens Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt, een vereniging van jonge boeren.
Liegebeest 2022
Van de 21.000 mensen die een stem uitbrachten, stemde 63 procent op de campagne. De stemmers onderschreven de stelling van organisator Wakker Dier dat de campagne “een veel te rooskleurig beeld van het leven van een melkkoe” schetst. Het verhaal gaat over een fijn leven voor de koeien. Maar daar denken Wakker Dier en duizenden stemmers dus heel anders over.
Een campagne van de geitensector over het welzijn van deze dieren eindigde op de tweede en laatste plaats.
Reactie ‘winnende’ vereniging
Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt vindt de uitverkiezing jammer. “Als jonge boeren merken we dat we soms in de media negatief zijn neergezet. Met onze campagne hebben we dan ook willen laten zien dat melkveehouders van hun koeien houden en dat dat ook niet anders kan. Als wij goed voor de koeien zorgen, zorgen de koeien goed voor ons.”
Afvallers
Oorspronkelijk werden vijf kandidaten voor de titel genomineerd, maar drie vielen er eerder af doordat ze volgens Wakker Dier hun leven zouden beteren.
Snackproducent Van Dobben stopt met plofkip en supermarkt Plus spreekt niet meer van ‘vrij rondlopende’ kalfjes. Ook Jumbo verwijdert een claim over ‘natuurlijk gedrag’ van vissoort tilapia van zijn website.