Het aantal mensen dat in maart naar het telefoonnummer van Geldfit belde voor hulp bij geldzorgen is verdubbeld. Er belden afgelopen maand meer dan 1.500 mensen.
Dat meldt de Nederlandse Schuldhulproute.
Hulp bij geldzorgen
“Twee derde van de bellers belde afgelopen maand naar aanleiding van de hoge energieprijzen en de stijgende kosten voor boodschappen“, aldus Frederieke Kokol, teamleider van het belteam. “Soms zijn de verhalen heel schrijnend. Als er een keuze moet worden gemaakt tussen boodschappen, energie of de zorgverzekering, gaan mensen toch in overlevingsstand en kiezen ze voor eten.”
Bellers krijgen een medewerker aan de lijn die luistert en probeert mee te denken. “Meer dan 75 procent van de mensen die contact opnamen met Geldfit via de telefoon of chat, kunnen meteen zelf stappen zetten via apps, handige websites of een betalingsregeling. Anderen lukt het niet zelf. In dat geval verbinden wij hen direct door naar iemand die hen verder helpt.”
Geldfit
Als degene in kwestie dat goed vindt, wordt hij of zij later nog een keer teruggebeld. “We vragen of de bellers de volgende stap hebben gezet. Soms vinden mensen het toch te spannend om hulp te vragen. Tijdens het tweede gesprek proberen we hen opnieuw te ondersteunen. Ook komen we er soms achter dat de hulp toch niet paste bij de hulpvraag. We zoeken in dat geval samen verder naar een goede oplossing.”
Maak jij je zorgen over je financiën? Dan kun je gratis en vrijblijvend bellen naar Geldfit via het nummer 0800 8115.