Meestal worden ze niet zó oud, maar de hamsters van Albert Heijn lijken wel het eeuwige leven te hebben. Ze bestaan namelijk maar liefst twintig jaar.
Daarmee is het de langstlopende reclamecampagne ooit in Nederland, meldt Adformatie.
Meestal worden ze niet zó oud, maar de hamsters van Albert Heijn lijken wel het eeuwige leven te hebben. Ze bestaan namelijk maar liefst twintig jaar.
Daarmee is het de langstlopende reclamecampagne ooit in Nederland, meldt Adformatie.
De beestjes werden ooit bedacht door de Zaanse supermarktreus toen het even wat minder ging met het bedrijf: concurrentie in de vorm van goedkope discounters en almaar stijgende prijzen zorgden ervoor dat koopjesjagers hun dagelijkse boodschappen elders deden.
Met de introductie van de hamsters, op 17 maart 2003 – vandaag precies twintig jaar geleden, dus – werd een campagne uitgezet waarbij een soort omgekeerde Massa is Kassa het mantra werd: hoe meer je koopt, hoe minder je betaalt per artikel. Twee artikelen voor de prijs van één, en dan zo veel als je wil. Ofwel: hamsteren!
In al die jaren zijn de diertjes zélf tot een soort iconen uitgegroeid; er is zelfs een Facebookgroep genaamd Albert Heijn Hamster Knuffels, waar meer dan 5000 leden actiemateriaal en informatie uitwisselen. Fanatieke verzamelaars van de bijbehorende knuffels organiseren zelfs ruildagen.
Ging het nu altijd maar goed met die hamsters? Nou nee. Ten tijde van corona besloot men de campagne stil te zetten, aangezien mensen uit angst voor lege voorraadkasten de schappen toch al leeg kochten en anderen daardoor misgrepen. Niet gepast dus, om daar nog eens bovenop te gaan hamsteren.
Sinds zomer vorig jaar zijn de harige diertjes weer terug. Inflatie, krimpflatie en een steeds legere portemonnee laat mensen weer ouderwets op de kleintjes letten. Samen met de hamsters, dus. Dus allemaal weer: Hamsterééééén.
Kijk hier naar het eerbetoon dat de supermarktketen heeft gemaakt voor de 20-jarige hamsters:
En een vintage-versie met niemand minder dan André van Duin in – een paar – gastrollen:
De beestjes gingen heus wel met hun tijd mee:
Het hamsteren in coronatijd werd niet op prijs gesteld. Sindsdien weet iedereen hoe je dat in gebarentaal uitlegt: