Mocht er tijdens de coronacrisis een luchtvaartmaatschappij omvallen, dan zijn consumenten hun geld kwijt. Daarvoor waarschuwt minister Van Nieuwenhuizen.
Ook vouchers kunnen bij een faillissement niet meer ingewisseld worden, meldt RTL Nieuws.
Luchtvaartmaatschappij
Normaal gesproken zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht passagiers hun geld terug te geven, wanneer een vlucht wordt geannuleerd. Maar minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur zei eerder al dat luchtvaartmaatschappijen er in deze moeilijke periode ook voor mogen kiezen om vouchers uit te delen.
De vouchers moeten wel minimaal een jaar geldig zijn en als ze na deze periode niet gebruikt zijn, moet het geld alsnog worden teruggegeven. Tenzij de luchtvaartmaatschappij in de tussentijd failliet gaat dus, want dan kan de voucher de prullenbak in. De Nederlandse overheid staat niet garant voor de tegoedbonnen en kan de waarde ervan bij een faillissement dan ook niet compenseren.
Om passagiers die zekerheid wél te kunnen bieden, zegt de minister na te denken over een garantiefonds, dat Europees geregeld is, maar de consumentenbond vreest dat dat te lang gaat duren. Zij roepen de overheid op alsnog garant te staan voor de vouchers, mocht een luchtvaartmaatschappij onverhoopt failliet gaan. Deze garantstelling is er al wel, maar geldt tot nu toe alleen bij pakketreizen, niet bij losse tickets.