Er is veel ophef ontstaan over een Belgische hamburger-reclame waarin een vrouw geslagen wordt. Het gaat om een cartoon van de keten Bicky Burger.
Niet zo smakelijk: ophef over gewelddadige Belgische hamburger-reclame
Het Nederlandse bedrijf achter de hamburger, Goodlife Foods, heeft de reclame inmiddels verwijderd van social media.
Hamburger-reclame
Het bedrijf wilde met de campagne duidelijk maken dat ‘een echte Bicky Burger’ in een groen doosje zit, en niet in een wit exemplaar, zoals op de tekening in de reclame. ‘Welke frituur verdient ook een bickslap?’, was bij de foto te lezen.
Online verbazing
Op social media regende het vervolgens verbaasde reacties. Zo zou de campagne huiselijk geweld verheerlijken. Anderen noemen het ‘een reclame om te kotsen’ en suggereren dat ‘de speciale sauzen misschien naar het hoofd zijn gestegen’.
Politiek grijpt in
Het blijft niet bij kritiek vanuit de socialmediahoek. Zo dient de Brusselse minister voor Gelijke Kansen een klacht in bij de Belgische versie van de Reclame Code Commissie. Ze noemt de campagne “schandalig en onverantwoord”. De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame heeft tevens driehonderd klachten ontvangen. Het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen gaat zelfs na of de reclame strafbaar is.
Lees ook
7 x dit vinden jullie van seksistische reclames (en het afschaffen daarvan)
Niet voor het eerst
Er is vaker ophef ontstaan over reclames van Bicky Burger. Zo werd er afgelopen maart een model ingezet die – zichtbaar – veel plastische chirurgie had laten uitvoeren. Het bedrijf schreef daarbij: ‘Ze heeft al veel verkeerde keuzes gemaakt, maar niet als het om écht vlees gaat.’