De Albert Heijn neemt zijn winkels op de schop. De supermarkt maakt namelijk plaats voor speciale eethoeken en denkt na over thuisbezorging.
Het traditionele winkelbezoek krijgt daarmee een andere wending.
Nieuwe functie
In vergelijking met voorgaande jaren kreeg de supermarkt afgelopen jaar veel minder klanten over de vloer. Dit vertelt Wouter Kolk, de baas van Ahold Delhaize Europa en Indonesië, in Het Financieel Dagblad. Uit de vergelijking maakt hij op dat de supermarkten ‘een andere functie’ nodig hebben. Deze functie uit zich een ‘eetcentrum’, die de plaats van producten als schoonmaakmiddelen en dierenvoeding zal innemen. Daarnaast zal er ook meer ruimte komen voor groente, fruit en kant-en-klaar-maaltijden. Volgend jaar worden de schappen al in zo’n 150 winkels omgegooid (nee, niet letterlijk).
De onderneming is druk bezig met de toekomst en sluit mogelijk ook winkels. Kolk denkt niet dat er in de toekomst nog duizend winkels in Nederland zullen zijn, maar dat hoeft volgens hem ook niet. ‘Ik denk ook niet dat het aantal winkels sterk zal afnemen, omdat ze ook voor directe consumptie en voor een snelle bezorgingsservice gebruikt worden.’ stelt hij. Ook gaat de supermarkt eigen keukens introduceren voor de bereiding van warme maaltijden en is de supermarktketen druk in gesprek met partijen voor thuisbezorging.