Oké, de WK-finale werd nét verloren, maar dankzij de knappe prestatie van de OranjeLeeuwinnen leeft het vrouwenvoetbal als nooit tevoren. Hoe gaat het nu verder?
We zetten de belangrijkste ontwikkelingen in het vrouwenvoetbal op een rij.
Oké, de WK-finale werd nét verloren, maar dankzij de knappe prestatie van de OranjeLeeuwinnen leeft het vrouwenvoetbal als nooit tevoren. Hoe gaat het nu verder?
We zetten de belangrijkste ontwikkelingen in het vrouwenvoetbal op een rij.
Had je tot een paar weken terug nog nooit van Lineth Beerensteijn of Stefanie van der Gragt gehoord? Dat is niet gek. Tot dit seizoen waren de competitiewedstrijden van vrouwenteams namelijk niet of nauwelijks te zien op televisie. Maar dat gaat nu veranderen. NOS Studio Sport zendt vanaf augustus iedere zondag een samenvatting uit van een wedstrijd uit de eredivisie (het hoogste niveau in Nederland) voor vrouwen. Hopelijk is dat nog maar het begin.
Lees ook
Fresia Cousiño Arias en Barbara Barend over de Oranje Leeuwinnen: ‘Het belooft veel meer’
Door het succes van de OranjeLeeuwinnen lijken sponsors, media en supporters het vrouwenvoetbal definitief te hebben omarmd. Zo maakte voetbalbond KNVB vlak voor het WK al bekend dat ze de vergoeding voor de Leeuwinnen op termijn gelijk wil trekken met die van de mannen. En merken als Calvé, ING en KPN lanceerden speciaal voor dit WK uitgebreide campagnes met de vrouwen van Oranje in de hoofdrol.
Ook internationaal worden er stappen gemaakt. De ploeg van Sarina Wiegman verdiende dit toernooi 2,3 miljoen euro aan prijzengeld. Hoewel dit niet te vergelijken is met de mannen (verliezend WK-finalist Kroatië kreeg vorig jaar ruim 23 miljoen), is het wel een verdubbeling ten opzichte van het vorige WK voor vrouwen. Toen werd er in totaal 13 miljoen euro verdeeld. Dit keer was dat 26,7 miljoen euro.
Lees ook
Zo schreven onze Oranje Leeuwinnen geschiedenis volgens coach Sarina Wiegman
Of Nederlandse voetbalclubs mee profiteren van het succes van Oranje is nog even de vraag. Sponsors zijn vooralsnog vooral geinteresseerd in het Ñederlands team, zo blijkt uit een rondgang van NRC onder beursgenoteerde bedrijven. Voor het sponsoren van de Eredivisie-clubs staan de bedrijven nog niet te dringen.
Ook qua support blijft de nationale competitie nog een stuk achter bij de wedstrijden van de Leeuwinnen. Voor de laatste wedstrijd vóór het WK werden ruim dertigduizend kaarten verkocht, terwijl er op een Eredivisiewedstrijd gemiddeld een paar honderd toeschouwers afkomen. En dat terwijl een aantal spelers van het Nederlands team wekelijks op de Eredivisievelden te bewonderen is. Zo speelt Liza van der Most bij Ajax en Renate Jansen bij FC Twente.
Lees ook
Dit is Sari van Veenendaal: een profiel van de beste keeper van het WK
Wedstrijden uit internationale vrouwencompetities zijn in Nederland (nog) niet op televisie te zien. Mocht je na dit WK de smaak helemaal te pakken hebben en álle Oranje vrouwen willen volgen, ben je aangewezen op social media en sites van voetbalcubs. Daar zijn vaak livestreams van de wedstrijden te vinden. Vaak nog gratis ook. Dat dan weer wel.