Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: vanaf vandaag is een nieuwe privacywet van kracht. Maar wat betekent die strengere regelgeving eigenlijk voor jou?
We leggen uit hoe dat precies zit.
Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: vanaf vandaag is een nieuwe privacywet van kracht. Maar wat betekent die strengere regelgeving eigenlijk voor jou?
We leggen uit hoe dat precies zit.
LEES OOK
Deze nieuwe functie op Facebook geeft je meer privacy
De nieuwe privacywet, Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is gericht op het beter beschermen van onze persoonsgegevens. Informatie die indirect naar jou kan leiden, zoals je naam, telefoonnummer en e-mailadres, wordt vanaf vandaag extra goed beschermd. Bedrijven moeten bijhouden welke informatie ze bewaren, hoe lang en hoe de data wordt bewaard en er mogen pas persoonsgegevens worden opgeslagen als daar expliciet (in helder en bondig taalgebruik) toestemming voor is verkregen.
Waarschijnlijk heb je in de afgelopen dagen aardig wat e-mails ontvangen van bedrijven die op de creatiefste manieren jouw aandacht proberen te trekken. Niet zomaar, want organisaties moeten vanaf vandaag jouw toestemming hebben voor ze je gegevens mogen opslaan of gebruiken. Ook moeten ondernemingen kunnen bewijzen dat jij daarmee akkoord gaat. Vandaar die mails dus.
Anders dan voor de invoering van de AVG, mogen bedrijven vanaf vandaag niet meer zomaar namen, telefoonnummers en e-mailadressen opvragen. Alleen als daar een gegronde reden voor is. Ook mogen jouw gegevens alleen worden bewaard voor de termijn dat het écht nodig is. Onnodig lang gegevens opslaan in databases is dus verleden tijd. En komen persoonsgegevens ondanks deze maatregelen toch in handen van derden? Dan wordt er nóg strenger op toegezien dat bedrijven deze datalekken melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de waakhond die de privacyregels handhaaft.
Ja, maar organisaties moeten daarbij wel rekening houden met één belangrijk punt: pas wanneer de ouders van kinderen van onder de zestien toestemming hebben gegeven, mogen hun persoonsgegevens worden verwerkt.
Dat is wel de insteek. De vorige privacywetgeving, de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is in 1995 is opgesteld en sindsdien is er online veel veranderd. De nieuwe wet zorgt ervoor dat gebruikers ook met de nieuwe technologische ontwikkelen veilig kunnen internetten. En houden bedrijven zich niet aan de nieuwe wet? Dan kunnen boetes worden opgelegd die kunnen oplopen tot wel 20 miljoen euro.
Als je niets doet, merk je weinig van de nieuwe regels, behalve dat je geen commerciële e-mails meer ontvangt van bedrijven. Wil je bepaalde mails wel blijven ontvangen? Dan moet je daar expliciet toestemming voor geven. Dankzij deze nieuwe privacyregels kunnen consumenten nu ook gemakkelijk een bedrijf verplichten gegevens te verwijderen. Eén mail moet genoeg zijn om al je gegevens, of een deel daarvan, te laten verwijderen.
Dan is de wet misschien wat ingewikkelder voor je. Oók als je zzp’er bent, een klein bedrijf hebt of eigenaar bent van een stichting, moet je voldoen aan de nieuwe privacyregels. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een tienstappenplan opgesteld zodat ook kleinere bedrijven zonder juridische afdeling zich goed kunnen voorbereiden. En hoewel de nieuwe wet vandaag al vandaag van kracht is, heeft minister Sander Dekker van Rechtsbescherming laten weten dat kleine organisaties in het begin niet direct boetes krijgen als ze niet aan alle eisen voldoen. Zo is er nog ruimte om alles helemaal op orde te krijgen.
LEES OOK
Hoe incassobureaus je privacy keihard schenden zonder dat jij het doorhebt