Steeds meer Nederlandse bedrijven doen aan ‘dropshipping’. Een omstreden, maar legale vorm van zakendoen waarbij klanten zich soms bekocht voelen.
Dropshipping: het voelt misschien als oplichting, maar dat is het niet
Wat houdt dat nu precies in, dropshipping?
Dropshipping
Dropshipping komt steeds vaker voor bij webwinkels. Klanten bestellen iets bij een Nederlandse website. De webshop waar zij het product aanschaffen, stuurt de bestelling vervolgens rechtstreeks door naar een leverancier. Deze leverancier – vaak uit China – handelt de bestelling dan af en stuurt het product op. Eenmaal bij de klant blijkt het pakket vaak van winkels als AliExpress te komen.
Webshops hoeven bij het dropshippen geen eigen voorraad te hebben. Die staat als het ware bij de leverancier. Hierdoor is de werkruimte van dropshippers vaak niet groter dan een klein kantoor of een zolderkamer. Op de website van de Kamer van Koophandel wordt dit aangeprezen als een van de voordelen van dropshipping.
Hiernaast lopen dropshippers volgens de website geen inkooprisico: ze hoeven pas te betalen aan de leverancier als het product bij de klant aankomt. De vraagprijs van dat product is vaak een stuk hoger dan de prijs die op AliExpress staat. Dropshippers bepalen namelijk zelf hun winstmarge. Aan personeel voor inpakken en verzenden zijn ze niets kwijt: die werken voor de leverancier. Gemakkelijk verdienen dus.
Lees ook
Pakjesbezorger laat pakket achter op een, eh, érg ‘veilige’ locatie
Eisen
Dropshipping klinkt hierdoor misschien fout, maar het is niet verboden. De beheerders van de webshops hebben een eigen bedrijf en kunnen daarmee gewoon aan de slag. Er gelden wel een paar eisen. Zo moeten ze het in verband met levertijd vermelden als producten uit China komen. Daarnaast moet er een klantenservice aanwezig zijn en moeten producten veilig zijn. Dit is met name met electronica van belang. Tenslotte moet een klant een product kunnen retourneren.
Volgens de KVK is een nadeel voor dropshippers dat de Nederlandse webwinkel verantwoordelijkheid draagt in geval van problemen. Komt een product dus niet óf beschadigd aan, dan moet de Nederlandse verkoper dit oplossen. Hierom adviseren ze ondernemers nauw contact te houden met hun leveranciers.
Lees ook
Wacht je op je AliExpress-pakketje? Misschien ligt ’t hier
Onvrede
Aan de geldende eisen wordt niet altijd voldaan. Daardoor ontstaan klachten. In tijden van corona was het bijvoorbeeld lastig om producten te laten leveren vanuit China. Presentator Tim Hofmann handelt dit soort klachten in het consumentenprogramma BOOS regelmatig af.
Sommige klanten voelen zich opgelicht. Hadden ze het product zélf via AliExpress besteld, dan waren ze immers veel minder geld kwijt geweest. Daarnaast moeten ze lang wachten op hun pakketje en twijfelen ze aan de kwaliteit van hun nieuwe aankoop. Online-shoppers die liever niet op deze manier winkelen, moeten dus goed blijven opletten.