ABN AMRO stopt voorlopig met persoonlijke aanbiedingen op basis van bankgegevens. De bank besluit hiertoe na ophef vanwege vergelijkbare plannen van de ING.
ABN AMRO stopt voorlopig met reclame op basis van bankgegevens
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwde banken deze week om bankafschriften niet voor marketing te gebruiken.
Privacyklachten
Om ‘zo relevant mogelijke’ aanbiedingen te sturen, wilde ING gebruik maken van banktransacties. Dat werd vorige maand bekend. Wanneer de bank bijvoorbeeld ziet dat mensen kinderbijslag ontvangen, kunnen zij hen wijzen op een spaarrekening voor kinderen. Dit voornemen leidde tot privacyklachten. Daarop besloot de privacytoezichthouder AP afgelopen woensdag een waarschuwingsbrief te sturen aan de Nederlandse Vereniging van Banken. De AP trekt in twijfel of het plan van de ING wel aan de privacywetgeving voldoet. Zo kunnen klanten vooraf geen toestemming verlenen.
Andere banken
Ook bleek uit een rondgang van de Volkskrant deze week dat andere banken al lang betaalgegevens van klanten gebruiken voor marketingdoeleinden, waaronder bijvoorbeeld ABN AMRO en de Rabobank. In de ogen van ABN AMRO was dit tot op zekere hoogte ook wettelijk toegestaan. Zo stuurde de bank bijvoorbeeld klanten die uit het buitenland kwamen een bericht dat de werelddekking van hun betaalpas nog aan stond.
Lees ook
Kritiek op uitzending ‘DWDD’ over privacy: volgens kenners klopte er niks van
In gesprek met de Autoriteit Persoonsgegevens
In de oproep van de AP stelt de privacywaakhond dat banken niet zomaar betaalgegevens van klanten mogen gebruiken voor reclame. ABN AMRO wil nu eerst in gesprek gaan met de privacytoezichthouder om duidelijk te krijgen hoe die oproep geïnterpreteerd moet worden. Tot dan zal het geen aanbiedingen op basis van bankgegevens versturen.