5x tips om de controle te houden over je persoonlijke data
In dit artikel geven we samen met techjournalist Daniël Verlaan vijf tips om de controle te houden over wat je wél en niet deelt met deze techgiganten.
Data
Natuurlijk is het een mogelijkheid om internet en social media te verbannen uit je leven, maar laten we eerlijk zijn: dat is voor veel mensen een onmogelijke opgave.
Moeten we dan maar accepteren dat, zodra je jouw mening over een blik soep deelt op WhatsApp, je vervolgens bestookt wordt met Unox-reclames? Of dat Facebook je data lekt naar derden? Nee. Er zijn zeker mogelijkheden om de hoeveelheid data die je deelt met platformen te beperken en je privacy te bewaren, namelijk:
1. Weet wat je weggeeft
Voorwaarden accepteren zonder ze werkelijk te lezen? Check. Akkoord gaan met gebruik van je microfoon voor audio, video en ‘meer’, zonder te weten wat ‘meer’ inhoudt? Check. We zijn er allemaal wel schuldig aan. Hoewel het je flink wat tijd bespaart, heb je geen idee waar je toestemming voor geeft. Om die reden is het belangrijk om goed te lezen en research te doen waar nodig. Alleen door te weten waar je mee akkoord gaat, kun je voorkomen dat er geen onnodige data en gegevens gedeeld worden. Maar laten we eerlijk zijn: de stap is groot.
Gelukkig heeft een aantal bedrijven hun privacyvoorwaarden duidelijk uitgelegd, vertelt Verlaan. Dat gaat voornamelijk om Facebook en Google. “Beide platformen hebben in hun privacysectie, zoals dat heet, duidelijk uitgelegd wat wordt opgeslagen, waarvoor het gebruikt wordt, etc. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven of ze jouw locatiegegevens mogen bijhouden en voor hoe lang. Google heeft ook de optie om geautomatiseerd je gegevens te verwijderen na een bepaalde periode.”
Een andere optie als je niet weet waar je moet beginnen: klik bij de volgende cookie-melding eens niet meteen op ‘alles accepteren’. Als je alle niet-verplichte opties uitvinkt kun je nog steeds de website bezoeken, alleen laat je een veel minder groot digitaal spoor achter.
2. Log uit
Log uit zodra je klaar bent met het gebruik van platformen zoals Facebook, Instagram, Twitter, etc. Bedrijven kunnen je alsnog volgen, maar in principe ben je wél anoniemer. “Sommige websites herkennen je, omdat je ingelogd bent bij bijvoorbeeld Facebook”, aldus Verlaan. “Ik schrik wel eens. Dan kom ik op een website en staat er ineens ‘Hallo Daniël’. Dat komt dan omdat ik ingelogd ben bij Facebook en ze een automatisch Messenger-gesprek kunnen starten.”
3. Dag apps, hallo websites
Ga al je apps eens langs en verwijder ze als je ze niet meer gebruikt. Ook als je zelf niet eens meer wist dat je die app had, kan deze nog wel data opslaan. Zeker als je eerder bijvoorbeeld toestemming hebt gegeven aan de app om je locatie te peilen.
Belangrijk is wel om éérst je account te verwijderen. “Als je alleen de app verwijdert, hebben ze nog de gegevens. Verwijder dus eerst je account en daarna de app”, vertelt Verlaan.
Gebruik je apps weinig en wil je ze niet opofferen, dan kan verwijderen alsnog een verstandige keuze zijn. “Een (mobiele) website verzamelt véél minder data dan een app. Als je dus enkel filmpjes wil kijken op bijvoorbeeld TikTok, maar zo min mogelijk gegevens wil geven, kun je het beste de website gebruiken.”
4. Mijd bestaande accounts
Bij veel websites en/of apps krijg je de mogelijkheid om in te loggen met je Google- of Facebook-account. Op het moment dat je hiervoor kiest, vertel je het platform waarmee je inlogt waar je geïnteresseerd in bent.
“Stel ik maak een account aan bij United Wardrobe en log in met mijn Facebook-account”, vertelt Verlaan, “dan weet Facebook dat ik United Wardrobe gebruik en geïnteresseerd ben in kleding. Op die manier wordt er een profiel van jou en je interesses gemaakt.”
Door dus niet in te loggen met bestaande accounts, zorg je dat je jouw interesses niet zomaar met deze platformen deelt.
5. Vul niet alles in, blijf anoniem
Platformen geven je vaak veel opties om in te vullen. Neem bijvoorbeeld Facebook. Bij het maken van een Facebook-profiel heb je de mogelijkheid om je woonplaats, geboortedatum, school, werk en relatiestatus in te vullen. Maar deze opties zijn niet verplicht. “Als je niet zegt dat hockey je hobby is, dan zullen ze dat ook niet weten”, zegt Verlaan. Je hebt in die zin zelf in de hand hoeveel informatie je deelt en geeft aan een platform (en eventueel derden die deze gegevens kunnen inzien).
Wat daarnaast belangrijk is om te onthouden, is dat platformen een profiel creëren van jou en je interesses. Daarop gebaseerd krijg je content en advertenties te zien. “Dat heeft te maken met onder andere de hashtags die je gebruikt of mensen die je volgt. Ik volg bijvoorbeeld veel kledingmerken en daardoor word ik het doelwit van advertenties van vergelijkbare kledingmerken.”
Hier iets aan veranderen is vrij lastig, aangezien social media, zoals Instagram, draaien om het volgen van je interesses. Maar toch is er een optie om jezelf hierin te beschermen. “Je zou een nep naam en nep e-mailadres kunnen gebruiken voor een account. Zo worden je interesses niet gekoppeld aan jou als persoon.”
Lees ook
TikTok op de vingers getikt vanwege doorsturen gebruikersdata naar China