Zin om te ondernemen in 2023? Mooi zo. De succesvolle Yara Michels (33) heeft een aantal tips voor je.
Als bedenker van het mega populaire Ateljé weet ze waar ze over praat.
Zin om te ondernemen in 2023? Mooi zo. De succesvolle Yara Michels (33) heeft een aantal tips voor je.
Als bedenker van het mega populaire Ateljé weet ze waar ze over praat.
Voordat de tips komen: eerst een korte introductie over Michels. Ze maakte tientallen vlogs, schreef voor Elle, was hoofdredacteur van LINDA.meiden en bedacht zo’n drie jaar geleden het merk Ateljé. Dat maakt tassen, stickers, laptophoezen en staat vooral bekend om hun kettingen die je aan je telefoon kunt hangen. Kettingen, vraag je? Ja: Yara ontwierp telefoonhoesjes met ringen waar je ze aan vast kunt klikken.
De koorden zijn bedekt met parels, recycled nylon of kralen en werden al gauw een enorm succes. Ik heb ze zelf ook (ze zijn ook tof voor mannen, mind you) omdat ze je telefoon opleuken als geen ander. Het merk heeft ook internationaal veel fans: zo is het hoesje met het parelkoord te zien in Emily in Paris (!) én verkopen ze ze sinds kort in het Engelse warenhuis Harrods. Over groot dromen gesproken. Goed, genoeg geluld: hieronder de ondernemerstips van Yara.
“Als je wilt groeien met je bedrijf, betekent het dat je de hele tijd nieuwe dingen moet doen en risico’s moet nemen. Ik stopte bijna al mijn spaarcenten in de eerste bestellingen van de hoesjes, maar wist niet eens zeker of het wel iets zou worden. Als je wilt ondernemen, moet je om leren gaan met die onzekerheid en uit je comfort zone willen stappen. Dat is spannend, dingen kunnen de hele tijd veranderen. Dat hoort er nou eenmaal bij.”
“Zorg dat je spaargeld hebt voordat je je baan opzegt om je bedrijf te starten. Als het even wat minder gaat, moet je genoeg geld hebben voor eten en onderdak. Ik had al tien jaar de droom om mijn merk te beginnen. Ik merkte dat er nog geen gevestigd Nederlands merk was dat producten maakte als leuke telefoonhoesjes, coffee to go bekers en laptophoezen. Ik begon Ateljé met het maken van het hoesje waar de parelkoorden aan vast zitten: dat is nog steeds onze bestseller. Ik heb tienduizenden euro’s geïnvesteerd in die eerste bestelling. Dat is veel, maar dat komt omdat de producten uit een goede fabriek komen. Dan kun je niet aankomen met een bestelling voor twintig hoesjes. Spaargeld verzamelen, dus. Dat ga je nodig hebben.”
“Ik had geen verstand van het maken van een product voor dagelijks gebruik. Iets bedenken en produceren wat mensen zo vaak gebruiken, is heel anders dan hoofdredacteur zijn van een blad. De productie van een voorwerp dat precies om je telefoon moet passen, fabrieken zoeken, investeren, invoerrechten, verzendtijden: het was zoveel complexer dan ik had gedacht. Weet dat het niet makkelijk is. Hoe dan ook: als je iets wilt, kan het je zeker lukken.”
“Zonder Jordy (haar partner, red.) was ons bedrijf allang failliet gegaan. Geloof me: ondernemen doe je samen. Het kan ook best eenzaam zijn. Als je verder wilt komen, moet je iemand hebben om mee te sparren. Waar je advies aan kunt vragen en met wie je mogelijk ook werkzaamheden kunt verdelen. Ik ben de creatieveling en ontwerp de producten, voor de cijfers heb ik Jordy. Hij zorgt ervoor dat het allemaal overzichtelijk blijft. Dat geeft me rust. Een goede klik is ook belangrijk in een team. We werken hard, maar kunnen ook met z’n allen Netflix kijken met bubbels terwijl we vieren dat we in Emily in Paris te zien zijn.”
Yara Michels' Ateljé accessoires vanaf nu te zien in 'Emily in Paris'Lees meer“Ik leg mijn blauwe enveloppen het liefst onder een nieuwe online bestelling. Maar als je mensen in dienst hebt en wilt groeien, is het belangrijk dat je precies weet wat er binnenkomt en wat er uitgaat. Alleen dan heb je een realistisch plaatje van hoe gezond je bedrijf is. Ik moest echt leren om bijvoorbeeld meteen facturen te sturen als de werkzaamheden zijn gedaan, niet een maand later. Daar gaan de meeste organisaties op failliet: soms zit er een lange tijd tussen je werkzaamheden uitvoeren en betaald krijgen. Dan kun je opeens je personeel, de huur van het pand of een nieuwe voorraad niet betalen. Dat wil je voorkomen.”
“Je Instagram is het belangrijkste visitekaartje op dit moment. Het is handiger dan een uitgebreide website. Als je al zorgt dat je een duidelijke huisstijl hebt met een font, eigen kleuren, een goede bio en een logische naam, kom je al een heel eind. TikTok heeft een wat jongere doelgroep, maar wordt ook steeds belangrijker. Er zit veel verdieping en er zijn verschillende niches op dat platform. Als je ergens nog snel zichtbaarheid wil genereren en wilt groeien, is TikTok de plek.”
Stijns favoriete modetrends van 2022: 'Barbie-roze, Uggs en gothic'Lees meer