Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van het fenomeen ‘love language’. De manier waarop je de liefde uit en ontvangt is voor iedereen anders. Niet alleen tegenover je partner, maar ook op de werkvloer.
Love is in the office chair: dit zijn de 4 verschillende liefdestalen op de werkvloer
Daarom zet LinkedIn de vier verschillende professionele ‘love languages’ voor je op een rij.
Relaties op de werkvloer
Laten we een ding vooropstellen: we hebben het hier niet over romantische relaties op de werkvloer (dat zou snel rommelig worden). De volgende liefdestalen hebben betrekking op collegiale relaties. Die hebben immers ook wat effort nodig om levendig en bloeiend te blijven. Elkaar begrijpen en waarderen staat hierbij voorop.
1. De cheerleader
De cheerleaders vormen het hart en de ziel van het kantoor. Ze zijn altijd bezig met het opvrolijken van anderen en maken hun succes zichtbaar. Tijd om prestaties te vieren! De cheerleader laat je je gewaardeerd voelen en deelt dagelijks complimenten uit.
Wil jij de relatie met een cheerleader goed onderhouden? Dan zijn woorden van bevestiging cruciaal. De beste manier om je waardering te tonen voor een cheerleader is door zelf ook de rol van een cheerleader aan te nemen. Geef dus complimentjes – of dit er nu een op kantoor is of in de groepschat.
2. De helpende hand
De helpende hand is er als je ze nodig hebt. Ze vallen voor je in als je last minute niet bij een afspraak kunt zijn en geven feedback tijdens de generale repetitie van een belangrijke presentatie. Deze collega’s uiten zich door kleine daden voor je te verrichten die jou vooruithelpen.
Indruk maken op een helpende hand? Actions speak louder than words. Of je nu hulp aanbiedt om hen te helpen bij een project of taken van hen overneemt als je zelf een gaatje hebt in je agenda. Het zijn allemaal manieren om wederzijds een goede band op te bouwen. Kleine gebaren kunnen al heel waardevol zijn. Weet je niet waar je kan helpen? Wees dan niet bang en vraag het gewoon.
Vergeef me: Zeg jij makkelijker sorry of ontken je alles? Dit is jouw 'excuustaal'Lees meer3. De conversatiemaker
Voor de conversatiemaker is tijd doorbrengen met collega’s belangrijker dan iemand overspoelen met complimenten of een helpende hand aanbieden. Deze persoon zal nooit een sociaal evenement op het werk missen, hecht waarde aan gedeelde ervaringen en haalt graag herinneringen op aan gemeenschappelijke projecten of uitjes in het verleden.
De beste manier om met deze collega om te gaan is om aandacht terug te geven. Maak wat tijd voor de conversatiemaker vrij en zorg dat je niet bent afgeleid door je telefoon of laptop als ze even bij je bureau komen buurten. Laat je betrokkenheid zien door goed te luisteren en vragen te stellen.
4. De gever
De gever laat diens waardering zien door ervoor te zorgen dat elke verjaardag, jubileum, promotie en levensgebeurtenis wordt gevierd en erkend. Dat hoeft niet iedere keer met reusachtige cadeaus, maar wel altijd met een klein gebaar. Een zak met verse croissantjes op de vrijdag, een kaart die door iedereen ondertekend wordt, een bloemetje bij het overlijden of het inzamelen van cadeautjes bij een afscheid – de gever zorgt altijd voor een attentie.
Om een goede band op te bouwen met een gever is een check-in zo nu en dan prima, maar nog beter is een fysieke blijk van waardering op z’n tijd. Als je je waardering wilt tonen, kan het (terug) aanbieden van een kop koffie of het organiseren van een persoonlijke verjaardagskaart alles zijn wat nodig is om een gever zich goed te laten voelen.
Ruzie maken als een pro: dit zijn de vijf 'conflictstijlen' (en wat ze over jou zeggen)Lees meer