Het social mediaplatform TikTok is populair onder jongeren. Dagelijks worden er diverse challenges uitgevoerd op beeld. Onlangs liep dit voor een 10-jarig Italiaans meisje slecht af toen ze kwam te overlijden na een uitdaging.
TikTok gaat leeftijdsgrens in Italië handhaven na de dood van een 10-jarig meisje
Dit was genoeg reden voor de Italiaanse overheid om de toegang tot app tot 9 februari te blokkeren. De naderende datum dwingt de overheid een besluit te nemen over de toekomstige handhaving van de leeftijdsgrens op de app.
Lees ook
TikTok silhouette-challenge maakt verspreiding naaktbeelden mogelijk
Leeftijdsgrens TikTok
Vermoedelijk werd de ‘blackout’-challenge van video-platform TikTok Antonella (10) eind januari fataal. Haar 5-jarige zusje trof haar bewusteloos aan in de badkamer met een riem om haar hals en haar telefoon in de hand. De dood van de jonge Italiaanse zorgde voor grote verontwaardiging in Italië. Om andere jongeren in het land veilig te houden besloot de Italiaanse overheid de toegang tot de app te blokkeren tot 9 februari.
Het Chinese platform heeft toegezegd op het uitvoeren van controles nadat het onder druk werd gezet door de Italiaanse overheid. Zij hopen hiermee soortgelijke gevallen als dat van Antonella in de toekomst te voorkomen. Op het moment staat in de voorwaarden beschreven dat gebruikers minimaal 13 jaar oud moeten zijn om zich aan te melden. Al is dit voor jongere kinderen met gemak te omzeilen door een andere geboortedatum in te vullen.
Experts van internetbedrijven laten weten automatische analyses op geplaatste video’s uit te voeren. En het online gedrag van gebruikers in de gaten te houden. Of deze maatregelen daadwerkelijk effect hebben zal nog bewezen moeten worden. Het is wél duidelijk dat steeds meer landen sceptisch naar het video-platform kijken, onder andere om de privacywetgeving. In het verleden bleek dit genoeg reden voor Trump om een verbod op het gebruik van de app in Amerika aan te vragen. Rechters gingen hier echter niet mee akkoord.
Lees ook
Nederlanders vaker te vinden op social media: ‘Gebruik TikTok vervijfvoudigd’