Van kleine sneakerwinkel tot internationaal toonaangevend streetwear-merk: het Amsterdamse merk Patta heeft het ver geschopt. De nieuwe documentaire Patta for Life neemt je mee in het ontstaan en de ups en downs van het merk.
'Patta for Life': streetwear-merk Patta deelt ups en downs in documentaire
Vanaf 4 maart is Patta for Life te zien op Videoland.
Documentaire
Ruim vijf jaar lang zijn de eigenaren van Patta, Edson Sabajo en Guillaume Schmidt, gevolgd door de documentaire-crew. In zestig minuten laat de documentaire zien wat de drijfveer en kracht achter Patta is en wat de dromen voor de toekomst zijn.
Volgens filmproducent Rikash Gobardhan van Goodville en regisseur Ebru Baskan zit de kracht van Patta in hun kracht om te inspireren en hun authenticiteit. Van Goodwille omschrijft: “Zoals Patta geïnspireerd werd door de hiphopcultuur, inspireren zij hun omgeving. Ze brengen cultuur, bewustzijn en empowerment naar jongeren.”
Patta
In 2004 starten Edson en Guillarme hun eigen winkel met exclusieve sneakers. Die liefde voor sneakers resulteert in een doorbraak wanneer ze de kans krijgen om een speciale schoen te ontwerpen met Asics. Ze openen naast de Patta-winkel een nieuwe winkel: Precinct 5. Ondanks hun doorbraak gaat de nieuwe winkel failliet en sluit ook Patta de deuren. Is dit het stille einde van het merk?
Nee! Met veel wilskracht en steun van de community maakt Patta een doorstart. Het succes wordt groter dan Edson en Guillaume ooit hadden durven dromen. Een nieuwe winkel opent en niet alleen liefhebbers maar ook internationale merken staan in de rij. Er worden pop-up stores geopend in London, Seoul en Tokio. De internationale doorbraak is een feit.