TikTokkers hebben een nieuwe trend in het leven geroepen: de crying make-up trend. Hierbij maken mensen zich op alsof ze net een huilbui hebben gehad – met een rode neus, puffy ogen en zelfs tranen.
Psycholoog over het delen en romantiseren van verdriet op TikTok: 'Blijf ook face-to-face emoties uiten'
Is het problematisch dat we huilen romantiseren of juist goed dat we het bespreekbaar maken online? LINDA.meiden vraagt het aan psycholoog Hanan Haddouch.
Crying make-up
Hoewel het delen van huilfoto’s en -video’s geen nieuw fenomeen meer is, lijkt het doen van een make-up look op basis van deze foto’s een stap verder te gaan. Waar Bella Hadid openhartig foto’s deelt waarop ze zich slecht voelt – met als doel negatieve emoties te normaliseren – lijken TikTokkers nu vooral naar haar uiterlijk in die foto’s op te kijken en haar daarin te imiteren.
Haddouch zegt dat het lastig is om te achterhalen met welke redenen jongeren aan de crying make-up trend meedoen. “Het kan heel goed enkel een creatieve uiting zijn. We moeten niet vergeten dat TikTok vooral gebruikt wordt door generatie Z – een generatie die grotendeels nog puber is. Als puber probeer je je emoties te ontdekken en kom je erachter hoe je deze het beste kunt reguleren. Het is dus niet gek dat jongeren bijvoorbeeld huilen gebruiken als creatief onderwerp. Kunst hangt immers altijd samen met emoties. Waar mensen vroeger poëzie, kunst en liedjes schreven over hun gevoel, maken we tegenwoordig misschien eerder TikToks.”
Tekst gaat verder na de posts.
Niet zwart wit
Of de trend een verband heeft met de mentale gezondheid van jongeren is volgens Haddouch niet te zeggen. “Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen een creatieve uiting, huilen als manier om je emoties te reguleren en mogelijke mentale problemen die de trend aankaart. Dit zijn drie totaal verschillende onderwerpen. Hoewel creativiteit vaak opgeroepen wordt door gevoelens, hoeft deze trend niet te betekenen dat iedereen die meedoet verdrietig is.
Daarnaast is huilen iets wat we doen om onze emoties te reguleren. Het is gezond, natuurlijk en hartstikke fijn op momenten dat je je emoties even kwijt wilt. Juist daarom is het ook zo goed dat artiesten en andere bekende mensen meer aandacht besteden aan het onderwerp. Huilen hoort bij het leven en daar hoef je je niet voor te schamen.
Of de jongeren die meedoen aan de trend kampen met negatieve gevoelens of mentale problemen, kunnen we op basis van de video’s echt niet zeggen. Daar is het platform simpelweg niet dekkend genoeg voor.”
Delen van negatieve gevoelens
Haddouch vindt het daarentegen niet verrassend dat jongeren steeds meer delen over negatieve gevoelens die ze hebben. “Het hoort bijna een beetje bij generatie Z. Jongeren onder de 26 jaar maken zich over het algemeen veel zorgen over wat er om hen heen gebeurt. In zowel hun directe als indirecte omgeving hebben jongeren te maken (gehad) met een pandemie, een oorlog die steeds dichterbij lijkt te komen, klimaatverandering, een krappe huizenmarkt en schulden.
De jongeren van nu hebben echt al veel meegemaakt, waardoor ze zich (deels ook terecht) veel zorgen kunnen maken over de toekomst. De onzekerheden in de wereld leggen extra nadruk op negatieve emoties. Waar de vorige generatie vooral positieve momenten deelde op social media, gaat de nieuwe generatie tegen die picture-perfect trend in. Gebruikers proberen een statement te maken en stellen zich online steeds kwetsbaarder op.”
Online en offline
Maar dat kwetsbaar opstellen moeten we volgens Haddouch niet alleen online doen. “Offline en online lijken voor jongeren vaak hetzelfde te zijn, omdat de online wereld een verlengstuk is geworden van de realiteit. Toch is het belangrijk dat we het niet als enige middel inzetten om onze emoties te reguleren. TikTok is prima als extra uiting, maar wel naast het bespreken van problemen en gevoelens in het echt.
Generatie Z moet niet het echte leven gaan vermijden. Iemand kan heel goed zijn in zichzelf online uiten, maar kan misschien in het echt geen goed gesprek voeren. Daarom moeten we face-to-face communicatie blijven stimuleren. We moeten moeilijke gesprekken blijven voeren met de juiste mensen die we vertrouwen en die dicht bij ons staan.”
Dit moet je weten over de TikTok foundationhack, waarvoor je een melkopschuimer nodig hebtLees meer