De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: ondernemer Sanne Cornelissen (31), oprichter van First Adventures en The Shortcut.
De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: ondernemer Sanne Cornelissen (31), oprichter van First Adventures en The Shortcut.
Een kind met een fascinatie voor hersenen? Ja, Sanne Cornelissen kon er geen genoeg van krijgen. “Ik wilde neuroloog of psycholoog worden. Vond het interessant om te begrijpen hoe mensen in elkaar zitten”, vertelt ze. Naast haar interesse in de wetenschap ontdekte Sanne al vroeg haar passie voor efficiëntie. “Vanaf de brugklas was ik altijd bezig met slimmer werken, hacks vinden om in kortere tijd dingen te doen die ik stom vond zodat ik tijd had om dingen te doen die ik leuk vond, zonder in te leveren op kwaliteit.”
In haar studententijd combineerde Sanne twee studies. “Ik studeerde psycho-biologie en psychologie. Mijn keuze voor psychobiologie bracht me in aanraking met kunstmatige intelligentie. Tijdens mijn eerste les over AI besefte ik hoe sterk het verband was tussen technologie en het menselijk brein. Daarom wilde ik psychologie erbij doen, om de theorie achter efficiëntie en slimmer werken te begrijpen. Iedereen vroeg zich af hoe ik dat naast elkaar deed, maar ik kende de trucs om efficiënt te werken. ”
Na haar studie plakte ze er nog een master economische en sociale psychologie aan vast. “Ik wilde weten hoe je menselijk gedrag kunt begrijpen en sturen met communicatie, zoals in reclames. Mijn eerste baan was als gedragspsycholoog bij een reclamebureau, waar we onder andere aan campagnes voor de overheid werkten, zoals campagnes tegen eenzaamheid.”
Terwijl Sanne in loondienst was, voelde ze het kriebelen om te ondernemen. Ze zette haar eerste stap tijdens de coronapandemie en maakte samen met haar moeder, die kostuumontwerper voor het theater is, en een vriendin mondkapjes. “We hebben 20.000 mondkapjes verkocht. Dat was het moment waarop ik merkte dat het ondernemerschap echt bij mij paste.”
Samen met haar moeder zette ze ook First Adventures op, een kindermerk dat tuinbroeken maakt die drie keer langer meegaan dan gewone kinderkleding. “Samen met mijn moeder ontwierp ik de tuinbroeken. Vervolgens ging mijn moeder deze samen met atelier Makers Unite daadwerkelijk produceren. We hebben een fijne samenwerking: zij is de creatieve kant, ik ben de businesskant. We vullen elkaar perfect aan. En die korte lijntjes met mijn moeder zijn een groot voordeel. We kunnen binnen een week een nieuw product maken.”
Met een baan bij een reclamebureau en een eigen onderneming zou je denken dat Sanne haar leven precies zo had ingedeeld als ze wilde. Toch besloot ze dat er wat moest veranderen en nam ze ontslag bij haar vaste baan. “Natuurlijk vond ik het spannend, maar ik voelde dat het ondernemerschap bij mij paste. Ik luisterde veel podcasts waarin ondernemers vertelden over hun struggles, maar het weerhield me er niet vanzelf die stap te zetten.”
Ze werkt een tijdje als strategische sidekick bij een bedrijf dat nieuwe ondernemingen opzette en ontdekte haar echte talent. “Tijdens een brainstorm met een creatieve ondernemer besefte ik dat mijn manier van efficiënt werken écht mijn kracht was. Iedereen om me heen vond het bijzonder hoe ik mijn werk structureerde, terwijl ik dacht dat iedereen zo werkte.”
En dus was het tijd om anderen te leren hoe zij net als Sanne te werk konden gaan. Enter: The Shortcut, haar nieuwste onderneming waarmee ze professionals leert hoe zij efficiënter kunnen werken met behulp van AI. En haar opdrachtgevers? Denk aan Uber, Ace & Tate en Samsung. “Mijn achtergrond in gedragspsychologie en passie voor efficiënt werken bleek dé gouden combinatie. Veranderingen op werkgebied doorvoeren is in feite gedragsverandering. Ik richt me op AI en efficiënt werken toegankelijk maken. En dat valt in de smaak, want er wordt enthousiast op gereageerd. Om te voorkomen dat het enthousiasme wegzakt na een cursus of talk, heb ik een methode ontwikkeld die ervoor zorgt dat dit onderdeel wordt van de routine.”
De methode van Sanne heeft haar een boekendeal bezorgd. “Ik had nooit gedacht dat ik een boek zou schrijven. Bij mijn sprekersbureau werd me aangeraden om mijn kennis te bundelen. Ik zag dat de media veel over AI riepen, maar dat de realiteit vaak anders was. Dus dook ik in onderzoek naar de implementatie van AI in de werkdag, ontwikkelde een methode en pitchte het bij drie uitgeverijen. Uitgeverij Spectrum was meteen enthousiast – en toen ging het snel.”
Het schrijven (en later dit jaar publiceren) van het boek, ziet Sanne als haar grootste mijlpaal. “Dat een uitgeverij in mij wilde investeren, is een enorme eer. Ik had nooit gedacht dat ik zoiets zou doen. Het schrijven was een uitdaging, maar ook een geweldige prestatie. Zodra het gedrukt is, voelt het echt als mijn grootste overwinning tot nu toe.”
Tekst loopt door onder de post.
Hoe haar toekomst eruit ziet, kan Sanne nog niet zeggen. “De opdrachten die ik binnenkrijg, worden steeds groter en ik mag spreken op steeds grotere evenementen. Onlangs heb ik zelfs een assistent aangenomen – een masterstudent Entrepreneurship – om me te helpen met onder andere content maken, boekhouding en onze app The Shortkit. Verder wil ik online programma’s en cursussen ontwikkelen voor The Shortcut, zodat mensen ook thuis efficiënter en slimmer kunnen leren werken.”
Ondanks de succesvolle ondernemingen blijft de dertiger nuchter. “Ik wil niet zeggen: kijk mij eens. Het ondernemerschap is niet altijd makkelijk. Maar als je je passie volgt en slim werkt, kun je echt een leven creëren dat bij je past. En ik heb het gevoel dat ik dat zelf al aardig doe.”
Maggy danst in awardwinnende Broadway-musical: 'Echt een pinch me-moment'Lees meerFunny columns, persoonlijke verhalen en lekkere deals in je inbox.
Meld aan