De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Fleur (26) startte een influencer- en marketingbureau: 'Een businessplan had ik niet'
Deze keer: Fleur Jansen (26), oprichter van haar eigen influencer agency en marketingbureau Summerymedia.
Benauwd van bazen
Fleurs interesse voor de marketingwereld begint vroeg. “Op mijn twaalfde droomde ik al over een eigen reclamebureau. Als ik tv keek of langs een straatadvertentie liep, analyseerde ik hoe een bedrijf een product of dienst in de markt zette.”
Hoewel Fleur niet uit een ondernemersfamilie komt, heeft ze op haar veertiende al haar eigen bedrijf. “Dat was een sieradenlijn – iets wat ik vooral zag als hobby, maar wat ik ook nu nog doe. Daarnaast creëerde ik als freelancer al content voor bedrijven.”
Na haar studie Communicatie en minor Ondernemerschap besluit Fleur haar doom waar te maken. “Voor een baas werken is niet voor mij weggelegd, alleen van het idee krijg ik het al benauwd. Daarom richtte ik me vol op mijn eigen bedrijf. Ik startte officieel mijn eigen marketingbureau – en dankzij mijn sieradenlijn kon ik meteen een stagiair aannemen.”
Zonder businessplan
Samen met haar stagiair begint Fleur eind 2022 fulltime vanuit haar huis. “Een businessplan had ik niet. We gingen aan de slag met het bouwen van een eigen website. Een site die klanten zou aanspreken. Destijds konden veel bedrijven zich online nog niet goed positioneren. Daar boden wij de oplossing voor door content voor ze te maken.
Dat hebben we drie maanden lang gedaan, tot ik een kantoor kon huren en meerdere werknemers kon aannemen. Het eerste anderhalf jaar was ik non-stop aan het werk, vaak tot laat in de avond. Mijn bedrijf stond op één. Alles wat ik nu uitbesteed, wilde ik eerst zelf doen om te weten wat een functie inhoudt. Gelukkig hebben we inmiddels een hecht team opgebouwd met meiden die allemaal uitblinken in hun eigen functie. Daardoor maak ik zelf minder lange uren en heb ik meer tijd voor vriendinnen en sport.”
3 in 1
Fleurs bedrijf Summerymedia biedt verschillende diensten aan. “Om het makkelijk uit te leggen, is het op te delen in drie takken. Ten eerste doen we aan influencermanagement. Dat betekent dat wij de contactpersoon zijn van bijvoorbeeld Guusje Willemse en Fleur Nijbacker, die bij ons zijn aangesloten.
Daarnaast zetten we campagnes op voor bedrijven. Dit hebben we bijvoorbeeld voor de datingapp Inner Circle gedaan. Hierbij bedenken we de campagne, scouten we acteurs en influencers en produceren de content. Ten slotte doen we ook het accountbeheer van een aantal bedrijven. Dan nemen we hun zorgen voor social media uit handen. We maken en plaatsen dan bijvoorbeeld drie TikToks per week voor een bedrijf.”
Tess (24) begon haar eigen modebedrijf op 16-jarige leeftijd: 'Het team bestaat nu uit 60 meiden'Lees meerTekst gaat verder na de reel.
Dit bericht op Instagram bekijken
Een bericht gedeeld door SUMMERYMEDIA – SOCIAL MEDIA MARKETING & INFLUENCER AGENCY (@summerymedia)
Overhalen voor TikTok
TikTok is volgens Fleur het holy grail marketingplatform. “Door het algoritme van TikTok kun je razendsnel een groot publiek bereiken. Mensen reageren vaker op content en sturen video’s eerder naar elkaar door dan op Instagram. Daarom probeer ik klanten altijd actief te krijgen op TikTok.”
Net na de oprichting van haar bedrijf, vond Fleur deze gesprekken intensief. “Klanten hadden toen nog niet door hoe groot TikTok zou worden en zagen er liever van af. Ik moest ze dan overtuigen van ‘die Chinese app’, want voor je het weet deed de concurrent het.
Nu komen klanten soms terug op die gesprekken. Dan willen ze alsnog beginnen met TikTok, maar dan zijn ze wel late to the party. Werken met social media is echt een kwestie van voorspellen en snel inhaken. Gelukkig zien steeds meer bedrijven dat nu in.”
Werken met influencers
Het managen van influencers is een onderdeel dat Fleur later aan haar bedrijf heeft toegevoegd. “Bij veel bedrijven was er vraag naar samenwerkingen met influencers. In plaats van ze continu scouten, was het voor ons daarom veel makkelijker om influencers aan te laten sluiten bij ons bedrijf.
Ik belde Guusje (Willemse red.) op en zij was meteen geïnteresseerd. Wel vertelde ik haar eerlijk dat we dit nog nooit hadden gedaan, maar dat ik dacht dat we veel voor haar konden betekenen. Inmiddels krijgen we aanvragen van influencers, maar ik wil het bewust klein houden. Ik wil dat iedereen bij ons genoeg aandacht krijgt. We hebben regelmatig gesprekken met onze influencers over hun dromen. Dan proberen we ervoor te zorgen dat dat lukt – of dit nu een samenwerking is of presenteren op tv.”
Tekst gaat verder na de post.
Dit bericht op Instagram bekijken
Een bericht gedeeld door SUMMERYMEDIA – SOCIAL MEDIA MARKETING & INFLUENCER AGENCY (@summerymedia)
Zo ga je viral
Als oprichter van haar eigen marketingbureau weet Fleur inmiddels hoe je het beste kunt inspelen op het algoritme van social media. “Trends wisselen elkaar tegenwoordig ontzettend snel af – met name op TikTok. Om je video viral te laten gaan is het daarom belangrijk dat je weet wat er speelt.”
Heb jij een stiekeme TikTok-droom? Dan heeft Fleur een aantal tips.
🔥 “Gebruik sounds die op dit moment viral gaan. Bijvoorbeeld de ‘Emergency! Paging Dr. Beat’–sound, waarbij mensen verschillende outfits laten zien.”
🔥 “Neem kijkers mee in je leven. Mensen vinden een kijkje in iemands leven altijd interessant – of het nu een dagvlog is of een video waarin je vertelt over je ervaring met relaties. Hoe persoonlijker, hoe beter.”
🔥 “Begin met een zogenaamde hook. Door in de eerste seconde de aandacht te trekken van de kijkers, houd je iemands aandacht vast. Mensen worden dan getriggerd om de rest van je video te kijken.”
🔥 “Je kunt ook meedoen aan de TikTok-trends. Vaak zijn dat videoconcepten die veel gebruikers maken. Trends op dit moment zijn de ‘If you ask me on a deeper leve’‘-slider en de ‘Give me my money‘-video.”
Lot (29) organiseert shows voor Defqon.1 (en meer): 'Geven bezoekers een blijvende herinnering mee'Lees meer