De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en meest bijzondere banen.
Dit keer: Brecht van der Ende (28), mede-eigenaar van tablewaremerk Mento.
De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en meest bijzondere banen.
Dit keer: Brecht van der Ende (28), mede-eigenaar van tablewaremerk Mento.
Als guppie wilde Brecht niets liever dan dierenarts worden. “Ik ben dol op dieren.” Maar op de middelbare school komt ze er al snel achter dat biologie en scheikunde haar niet liggen, vakken die je wel nodig hebt als je het medische veld in wil. “Ik heb toen gekozen voor het profiel economie en maatschappij, wat ik er na de middelbare school mee zou doen, bleef nog even de vraag.”
Na een bachelor facility management en een master aan de hotelschool, gaat Brecht verschillende banen aan. “Maar eigenlijk wist ik altijd al dat ik ook ooit iets zelf wilde ondernemen. Een paar jaar geleden heb ik samen met een vriendin een tassenbedrijf opgericht. Na een paar jaar was het voor beiden geen prio meer en hebben we het achter ons gelaten. De kriebel om wat voor mezelf te doen, is altijd gebleven.”
Drie jaar geleden gaat Brecht met twee vrienden op vakantie naar Portugal. “We zaten daar in een restaurant en aten van supermooie borden. Nieuwsgierig als we waren, wilden we weten waar het servies vandaan kwam. We draaiden het bord om en zagen de naam van de fabriek onderop gestempeld. De volgende dag zijn we naar de factory store gereden om te kijken en wat stukken voor onszelf te kopen. Het duurde niet lang voor we het idee kregen hier meer mee te doen. Het servies was mooi, duurzaam én zou ongetwijfeld aanslaan in Nederland. We staken ons eigen geld in een grote bestelling die per pallet naar Nederland verstuurd moest worden. En zo zijn we Mento begonnen.”
Twee jaar lang verkopen de eigenaren van Mento enkel servies via hun website. “In de tussentijd hebben we gespeeld met de branding en fotografie. Alles moest aansluiten op het kwalitatieve keramiek wat wij uit Portugal haalden. Toen het tijd was om verder uit te breiden, gingen we op zoek naar een investeerder. We kwamen terecht bij een eigenaar van een familiebedrijf, een groothandel voor keukenspullen voor bedrijven. Hij wilde graag de consumentenmarkt op en wij hadden juist uitdagingen op het gebied van opslag en logistiek, dus zo konden we elkaar mooi helpen.”
Na de investering hebben Brecht en haar zakenpartners het assortiment uitgebreid met glas en bestek. Ook hebben ze eigen lijnen geproduceerd én zijn ze samenwerkingen aangegaan met sterrenchef Joris Bijdendijk en creatieve duizendpoot Tobias Camman.
“Met Tobias hebben we 2,5 jaar contact gehad voordat de samenwerking verkrijgbaar was. Het begon eigenlijk heel simpel met een bericht waarin we hem vroegen of hij wat van ons servies wilde ontvangen. Tobias had net zijn eerste kookboek gelanceerd, dus het leek ons een goed moment. Het idee om samen een servieslijn te produceren kwam al snel. De relatie ging op een gegeven moment van formeel naar informeel, en zo zaten we ook gezellig ’s avonds met z’n allen wijn te drinken. In de tussentijd wisselden we ideeën uit voor de samenwerking, maakten designs en uiteindelijk hebben we dit jaar de Atelier collectie gelanceerd.”
Tekst loopt door onder de post.
Bij Mento staat duurzaamheid voorop. “We maken en verkopen alleen lijnen die tijdloos zijn. Onze klanten betalen aardig wat voor het servies, dus het moet lang meegaan. Eigenlijk willen we dat je het over 20 jaar nog kan gebruiken en het nog net zo mooi vindt als toen je het kocht.”
De producten zelf voldoen ook aan allerlei duurzaamheidseisen, gesteld in Portugal. Dat betekent dat het klei uit de Portugese grond komt en de makers hebben goede arbeidsvoorwaarden en een eerlijk loon. Ook wordt het zo duurzaam mogelijk naar Nederland gehaald. “We doen er alles aan om onze klanten kwaliteit te bieden. Dat we amper retouren hebben, zegt ook wat: mensen kopen bij ons heel bewust.”
Jills (26) Lepelclub gaat viral op TikTok: 'Het postkantoor wilde m'n pakketten niet meer aannemen'Lees meerBrecht geniet nog elke dag van haar keuze om te ondernemen, zeker omdat ze het met vrienden doet. “Samen succes vieren, blijft het leukst. Drie jaar geleden had ik nooit verwacht dat ik dit avontuur zou aangaan, maar het is zo’n leuke reis geweest tot nu toe en enorm bijzonder om dat met anderen te kunnen doen. Zo deel je niet alleen de lusten, maar ook de lasten.”
Dat het bedrijf nog groeiende is, zorgt er ook voor dat er wat minder leuke aspecten kleven aan het ondernemerschap. “We hebben geen aparte afdelingen, dus je moet alles doen met de mensen die je hebt. Dat betekent ook zelf de klantenservice en de financiën regelen; dingen waar we niet altijd het fijne van weten. Gelukkig leren we gaandeweg. Inmiddels hebben we een investeerder, maar ondernemen met eigen geld én zien dat items niet aanslaan, dat doet pijn. Als dit gebeurde zag ik mijn spaargeld terug in keramiek. Het is een risico wat je neemt. Dat kan leuk zijn en goed uitpakken, maar als dat niet goed uitpakt heb je je geld en tijd verspild.”
Als het aan Brecht ligt, is de toekomst van Mento internationaal. “Ik heb gewoon heel veel zin om de komende jaren aan het bedrijf te bouwen. We willen nieuwe samenwerkingen aangaan, mooie items maken en groeien in onze zichtbaarheid in binnen- en buitenland.”
Aan ideeën in ieder geval geen gebrek. “Wat er nog op ons pad gaat komen, kan ik niet voorspellen. Maar we barsten van de inspiratie en energie.”
Sanne is wereldkampioen wakeboarden: 'Ik bak stroopwafels om rond te komen'Lees meerFunny columns, persoonlijke verhalen en lekkere deals in je inbox.
Meld aan