Als Meike van Zutven een leuke broek bij de Zara spot, weet ze al dat passen geen nut heeft. Met haar 1.85 meter heeft ze altijd hoogwater. Daarom besluit ze zelf kleding te ontwerpen – speciaal voor lange meiden.
Meike (21) start kledingmerk voor lange meiden: 'In de club zijn ze verbaasd dat mijn broek tot de grond reikt'
Al bij het dragen van de eerste samples wordt Meike aangesproken op straat. Andere lange meiden móéten weten waar haar broek vandaan komt.
Eigen onderneming
Na jarenlang moeite doen voor enigszins hippe broeken in haar lengtemaat is Meike er klaar mee. “Ik keek tutorials op YouTube om te leren hoe je mode-schetsen maakt. Een eigen onderneming was altijd al iets wat ik wilde, maar het moest een concept zijn waarmee ik anderen kon helpen. Met mijn merk Inches The Label kan ik dat: meiden vanaf 1.75 meter kunnen bij mij terecht voor leuke kleding die goed past.”
Hoewel Meike nooit een mode-opleiding heeft gedaan, heeft ze vertrouwen in haar visie. “Ik heb marketing gestudeerd en stage gelopen bij een styliste. Daarnaast heb ik altijd interesse in mode gehad, dus ik besloot de sprong in het diepe te wagen. Ik leer het onderweg wel. Het starten van mijn merk was daarom vooral een kwestie van een fijne leverancier vinden.”
Demi (16) opent naast succesvolle webshop haar eigen sieradenwinkel: 'Ga alles zelf doen'Lees meerLeverancier
En dat bleek best een uitdaging. “Een leverancier vind je niet zomaar op het internet. Daarnaast zitten ze bijna allemaal in het buitenland, waardoor goed communiceren lastig kan zijn. Ik ben een paar verschillende leveranciers afgegaan om te kijken of ze mijn ontwerpen konden namaken. De eerste leverancier hielp me met de samples, maar ik merkte al snel dat alle broeken net anders of net te kort waren. Ik had er geen vertrouwen in, waarna ik ben geswitcht.”
Wel krijgt Meike meteen goede reacties op haar samples. “Als ik ze aanhad, vroegen meiden er vaak naar. In de club waren ze verbaasd dat mijn broek tot aan de grond reikte en móésten ze weten van welk merk die was. Dat is natuurlijk een groot compliment, waardoor ik nog meer vertrouwen kreeg in het starten van mijn onderneming.”
De tweede leverancier waarmee Meike in zee gaat, is wel een match. “Ze adviseren me over stoffen en zorgen altijd dat de kwaliteit voorop staat. Als ik kritiek heb, kijken we samen naar een passende oplossing. Dat is superfijn, want voor de rest run ik mijn bedrijf alleen. Ik werk vier dagen per week ergens anders, waardoor ik soms tot ’s avonds laat pakketjes aan het inpakken ben en bedankkaartjes schrijf.”
Tekst gaat verder na de post.
Collecties
Op dit moment is Meike bezig met de tweede collectie van Inches The Label. “De eerste collectie bestond vooral uit klassieke, maar toch moderne items. De tweede release bevat daarentegen wat stoerdere items die inspelen op de trends van nu. Zelf vond ik het namelijk altijd lastig om unieke broeken te vinden – die echt passen bij meiden van mijn leeftijd.”
Op de eerste collectie kreeg Meike veel positieve reacties. “Veel orders waren geplaatst door mensen die ik niet ken. Dan is het extra leuk om te horen dat meiden er blij mee zijn. Ik ontving foto’s met berichten als: ‘Ik wacht hier al zo lang op’ en ‘De lengte is perfect’. Dat motiveert me om verder te werken aan de volgende collectie.”
Zelfverzekerd in maat en lengte
Een reactie is Meike destijds bijgebleven. “Er was iemand waarvoor de broeken alsnog te kort waren. Ze was 1.97 meter met hele lange benen. In de toekomst hoop ik daarom nog langere broeken uit te kunnen brengen, maar nu aan het begin is dat lastig.”
Voor de toekomst heeft Meike grootse plannen. “Ik wil eigenlijk ook broeken aanbieden voor kleine meiden. Maat moet sowieso niet belangrijk zijn bij het vinden van leuke kleding. Daarnaast is het natuurlijk m’n droom om groot te worden met eigen personeel. Zodat iedereen zelfverzekerd kan zijn in hun eigen maat en lengte.”
Steyn (27) is fulltime kunstenaar, zónder kunstopleiding: 'Het onzekere dient voor mij als brandstof'Lees meer