De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht’ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Tess Reedijk (21), Delfts Blauw-schilder bij Royal Delft.
De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht’ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Tess Reedijk (21), Delfts Blauw-schilder bij Royal Delft.
Nog geen jaar geleden begint Tess (21) aan haar baan bij Royal Delft, hét bedrijf waar origineel Delfts Blauw vandaan komt. Is dit altijd haar droombaan geweest? Tess: “Als kind wilde ik wel altijd iets met mijn handen doen, maar wat het precies moest worden wist ik toen nog niet. Ik was wel al heel creatief en tekende veel. Het tekentalent heb ik van mijn opa geërfd, hij kon heel goed tekenen.”
Het is dan ook niet gek dat ze kiest voor een creatieve studie aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam. “Ik dacht dat ik daar ook wel met mijn handen bezig zou zijn, maar het bleek allemaal digitaal te zijn. Ik zette door omdat ik een diploma wilde, maar nadat ik mijn stagecoördinator had verteld dat ik wat creatievers zocht, werd me verteld dat ik ook stage kon lopen op een kunstacademie. Zo ben ik in Barcelona terecht gekomen. Daarna was het mij duidelijk: ik wil geen baan in het digitale.”
Ongeveer anderhalf jaar nadat Tess haar studie heeft afgerond, spot haar moeder een vacature voor Delfts Blauw-schilder in de krant. “Dat leek me wel interessant.” Nadat ze heeft gesolliciteerd, gaat Tess een lang sollicitatieproces in, zegt ze zelf. “Ik moest eerst mijn portfolio opsturen, zodat zij konden zien wat ik kon en had gemaakt. Een poos later mocht ik op gesprek komen en moest ik ter plekke een tegeltje naschilderen. Ik kreeg een uur. Ook dit was om te laten zien wat ik kon. Het was allemaal nieuw voor mij, ik had nog nooit op aardewerk geschilderd. Zelf heb ik het gevoel dat het wel goed ging, want weer een poos later werd ik op een tweede gesprek uitgenodigd en toen aangenomen.”
In het eerste jaar, waar Tess nu in zit, is zij leerling-schilder. Wat het precies inhoudt? “Ik leer veel nieuwe technieken, zodat ik ze goed onder de knie krijg. Je begint bij het schilderen van blaadjes die veel terugkomen in de ontwerpen van Royal Delft. Pas als je dat goed kunt, ga je door naar ingewikkeldere vormen. In het eerste jaar gaat het vooral om vlieguren maken.”
Bij het beschilderen van vazen of andere Royal Delft-producten moeten er specifieke patronen geschilderd worden. Dat hoeft Tess niet uit haar hoofd te doen. “Ik heb altijd een model voor me wat ik moet namaken. Hoeveel stukken ik op wekelijkse basis beschilder, daar is geen touw aan vast te knopen. Er worden altijd meerdere vaasjes tegelijkertijd geschilderd. Als ze klein zijn, gaat dat sneller dan bij grote vazen. Daarnaast ligt het ook aan het ontwerp en hoe gedetailleerd het is.”
Het ambachtelijke werk vereist precisie, legt Royal Delfts’ marketing manager Sophie van de Ven uit. “We hebben een uitgebreide collectie met alles van grote vazen tot manchetknopen. Om dit te kunnen beschilderen heb je een vaste hand nodig en moet je leren hoe je een bepaald type verf gebruikt. Daarnaast is de verf zwart voordat het afgebakken is en de schilders moeten hun eigen tinten maken door de verf te verdunnen met water. Daar is een bepaald inzicht voor nodig, maar oefening baart kunst.”
Het werk als Delfts Blauw-schilder kent een hoop afwisseling, niet alleen in de schilderingen die Tess maakt én de diverse porseleinen werken die ze op haar tafel krijgt, maar ook in de vorm van collega’s van alle leeftijden. Net als elke baan kent het ook uitdagingen. “Het is en blijft mensenwerk, dus dat gaat wel eens fout. Zo heb ik laatst een schildering ondersteboven gemaakt. Het is dan geen kwestie van uitvegen, maar je moet helemaal opnieuw beginnen.”
Het meest trots is Tess op een pendule (klok) die ze onlangs heeft beschilderd. “Dat is een iconisch en zeer gedetailleerd stuk. Ook enorm uitdagend. Alles moet de losse pols gedaan worden en er zitten veel kleine schilderingen bij. Het moet allemaal echt precies zijn”, vertelt de 21-jarige. Niet gek als je bedenkt dat de pendule al honderden jaren in de collectie van Royal Delft zit. Next level schilderen, noemt ze het.
In de toekomst wil Tess graag portretten en maatwerk schilderen. Iets wat ze moet leren van de meesterschilders binnen het bedrijf. “En als het een mogelijkheid is, lijkt het me ook leuk om te gaan ontwerpen. Ik heb een grafische achtergrond en misschien sluit dat niet helemaal aan op het Royal Delft-thema, maar ik denk dat ik mijn inbreng wel op tafel kan gooien.”
Tekst loopt door onder de video.
Voor wie ooit op een rommelmarkt loopt en denkt een Royal Delft-product te spotten, heeft Tess nog een tip. “Op de onderkant van elk item wat wij hebben geschilderd staat een signatuur.” Dit bestaat uit vijf delen: de letter JT (deze staan voor Joost Thooft, de ingenieur die rond 1900 Royal Delft overnam), een afbeelding van een apothekersflesje, de initialen van de schilder, het woord Delft en de lettercodes die het jaar aanduiden.
“Mijn signatuur is T.R.E. De T staat voor Tess en de RE voor Reedijk, dus de letter van mijn naam én het signatuur dat nog beschikbaar was. Het signatuur wordt al zolang we bestaan op deze manier toegevoegd. Dus als je ooit iets tegenkomt en je bent benieuwd of ik het geschilderd heb, draai het dan om. Schilders worden namelijk vereeuwigd in Delfts Blauw. Zo weet je ook meteen of je een origineel stuk in handen hebt.”
Angila (26) maakt haarclips voor als je in de zorg werkt: 'Niet verwacht dat déze het best zou verkopen'Lees meer