De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en meest bijzondere banen.
Dit keer: ondernemer Jill Snijder (26), oprichter van tablewaremerk Lepelclub.
De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en meest bijzondere banen.
Dit keer: ondernemer Jill Snijder (26), oprichter van tablewaremerk Lepelclub.
Als Jill Snijder (26) na haar studie Communicatie in Amsterdam het werkveld betreedt, weet ze niet dat ze een paar jaar later een eigen bedrijf zal runnen. “Ik ging fulltime aan het werk bij een digital marketing agency en had het daar naar mijn zin. Toen ik tijdens de coronatijd een keer bij een Amsterdams restaurant naar binnen liep, viel het me op dat hun presentatie van een kopje koffie prachtig was. Alles klopte, behalve dat saaie lepeltje. Ter plekke is het idee ontstaan om koffielepels leuker en vooral mooier te maken.”
Eenmaal thuis doet Jill onderzoek naar de markt van koffielepels. “Een vriend van de familie is eigenaar van een serviesmerk, dus ik heb hem opgebeld met vragen over productie. Hij heeft me op weg geholpen, voorgesteld aan een fabrikant en zo is Lepelclub geboren.”
Tekst loopt door onder de post.
Het eerste product dat Jill ontwerpt is een set van vier koffielepels met een gedraaide steel. Als je met een fabrikant in zee gaat, moet je meteen grote aantallen afnemen, leert ze snel. “Mijn eerste order moest minimaal uit 1.600 lepels bestaan. Best fors. Toen ik dat aan mijn ouders vertelde, snapten ze niet hoe ik al die lepels verkocht zou krijgen. Maar ik geloofde zó in dit product dat ik er mijn spaargeld in heb gestopt. Na een periode van samples maken en goedkeuren, werd het eerste design geproduceerd. Vanaf dat moment had ik drie maanden, zolang duurde de levering per boot, om de rest voor elkaar te krijgen.”
Omdat al haar geld in de producten zit, moet Jill zelf een website maken. “Ik heb YouTube-tutorials gekeken en ben toen zelf aan de slag gegaan. Daarnaast heb ik een Instagram-account aangemaakt en ben gaan posten dat de lancering eraan kwam. Een bevriende fotograaf maakte mooie foto’s met de samples die ik had en toen was het tijd om live te gaan.”
“Online liet ik weten dat ik alle bestellingen in Amsterdam persoonlijk zou komen brengen. Wat ik niet had verwacht, was dat het storm zou lopen en ik de hele dag aan het fietsen zou zijn. Er was enorm veel interesse in en de reacties waren zo leuk.”
Ondanks het succes van Lepelclub werkte Jill nog fulltime bij de digital marketing agency. “Ik was in de avonduren actief, maar besefte op een gegeven moment wel dat dit geen doen was. Ik kon niet twee fulltime banen in één dag proppen. Het was tijd om een keuze te maken.”
Aimée (22) is gogo danseres: 'Het geeft een boost aan mijn zelfvertrouwen'Lees meerHet minderen van haar werkuren komt als de ondernemer besluit om een nieuw product te lanceren. “Een cocktailglas met parels. Die moest ik in nog grotere volumes dan de lepels produceren: namelijk een minimum van 2.000 glazen per kleur. En die werden geleverd in honderd verhuisdozen. In mijn kleine Amsterdamse kamer kon ik ze niet kwijt, dus belde ik mijn ouders op met de vraag of ik het bij hen in de garage mocht stallen.”
“Toen het product online ging, ging het meteen viraal op TikTok. Ik belde mijn werkgever op om vrij te vragen. Ik had namelijk meer dan honderd bestellingen om in te pakken. Samen met vrienden en familie wisten we alle pakketjes in te pakken. Het waren er zoveel dat het postkantoor ons niet meer wilde binnenlaten”, zegt ze lachend.
Inmiddels biedt Lepelclub een assortiment van vijftien tableware-producten aan. Naast glazen en lepels, kun je er ook rietjes, vorken, kaas- en taartmessen, kandelaren, tafellampen en zelfs een tafelkleed krijgen. En het assortiment breidt zich in de toekomst ongetwijfeld verder uit.
Hoe doet ze dit? “Ik bedenk het eigenlijk allemaal zelf. De inspiratie kan overal vandaan komen. Ik ben bijvoorbeeld dol op reizen en dat geeft mij altijd ideeën voor nieuwe producten. Toen ik hier een keer met mijn mentor over sprak, zei ze: ‘Je moet tijd vrijmaken om te denken’. En dat probeer ik sindsdien ook echt te doen.”
Tekst loopt door onder de post.
Het succes van Jills bedrijf is voor haar ook een leerschool geweest. “Vooral op finance-gebied. Zo leerde ik hoe belangrijk het is om een gezond bedrijf te hebben; als je geen goede marge en forecast hebt is het lastig om te groeien. Ik leerde ook om te onderhandelen met fabrikanten. En misschien wel de belangrijkste les van allemaal: dat er mensen zijn die je op weg willen helpen, want nee heb je en ja kun je krijgen. Anderen denken namelijk graag met je mee.”
Ze noemt het leerproces dan ook iets moois. “Veel gaat goed, maar het gaat ook zeker weleens fout. Het belangrijkste is dat je het probeert, want alleen dan kan je leren. Ik begon erg klein en ben het bedrijf gaan uitbouwen. En ik moet zeggen dat dit nog steeds het leukste is waar ik ooit aan heb gewerkt.”
Lepelclub gaat als een speer, maar hoe ziet de toekomst eruit? Jill: “Ik wil hier een internationaal merk van maken. Ik wil het echt groot maken. Dankzij TikTok en zichtbaarheid bij influencers zijn we al bekend in andere landen, dus ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken. Als het aan mij ligt gaan we wereldwijd uitbreiden, met producten en partners. Leuk om te delen: sinds kort is het merk verkrijgbaar in Engeland bij Anthropologie.”
De plannen om op meer plekken over de grens uit te breiden, zorgen ook voor zorgen, erkent Jill. “Ik ben van mezelf een erg positief persoon, maar er zijn altijd dingen die fout kunnen gaan. Als je in het buitenland gaat leveren, moet je grotere aantallen produceren en meerdere locaties hebben waar de producten vanuit verzonden kunnen worden. Dat brengt een hogere investering met zich mee. Hoe we deze groei financieel gaan doen, houdt mij bezig. Met de ambities die ik heb, wordt het in elk geval niet snel saai.”
Dit artikel verscheen eerder op onze site.
Stemactrice Manou (20) spreekt al sinds haar 7e films, series én speelgoed in: 'Ook Frozen'Lees meer