De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht’ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Irina Ruijmgaart (29), eigenaar van social first agency Communicagency.
De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht’ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Irina Ruijmgaart (29), eigenaar van social first agency Communicagency.
Toen Irina jong was, droomde ze van een carrière als rechercheur. “Ik keek altijd naar Baantjer en dacht: dat wil ik ook”, vertelt ze. In haar tienerjaren veranderde haar ambitie. “Toen ik ontdekte wat een rechercheur verdiende, schaafde ik mijn plan bij en wilde ik advocaat worden. Een praktische keuze, dacht ik.”
Na een afgeronde vmbo-opleiding kiest Irina voor een opleiding Management, Economie en Recht. “Ik ging voor zekerheid, maar wilde juist deze opleiding doen omdat het breed was en ik er daarna na alle kanten mee op kon. Toen het tijd was om stage te lopen, gingen mijn klasgenoten naar advocatenkantoren. Ik koos voor een stage bij een energiedrankmerk. Een plek waar mijn talenten gezien zouden worden, ondanks de hoge stagevergoedingen op andere plekken. Het was een gok, maar ik wist: hier kan ik écht iets leren.”
Ondanks de juridische rol die Irina bij het bedrijf vervult, is er niet voldoende werk om haar dagen te vullen. En dus ondersteunt ze af en toe de socialmedia-afdeling van het bedrijf. “Daar viel mijn talent op. Ik had er nul ervaring mee, maar ik mocht toch blijven. Het was een toffe plek: grote events, social media en een gigantisch netwerk. Tijdens die stage ontdekte ik hoe leuk social media is, en dat ik er goed in was.” Deze ervaring bleek een keerpunt. “Ik ging van een rechtenstudent naar iemand die volledig in de marketingwereld wilde duiken.”
Na haar stage ging de dan 17-jarige Irina verder met het stagebedrijf en kreeg een freelance rol in de promotie van een workshoptour met de finalisten van So You Think You Can Dance. “Dit was tijdens het hoogtepunt van de show en het was een geweldige tijd”, vertelt ze enthousiast. Haar connectie met de danswereld komt goed van pas. “Ik heb vroeger veel gedanst en begon samen te werken met een grote naam in de danswereld. Samen zetten we nieuwe projecten op. Op mijn achttiende organiseerde ik al theatershows en regelde ik alles achter de schermen. Het was een intense, maar leerzame tijd.”
Deze ervaringen leiden uiteindelijk tot haar eigen agency, gericht op het plaatsen van dansers bij tv-shows. “Een eigen bedrijf in de danswereld, stiekem was dit altijd al mijn droom. Ik durfde het nooit echt te hopen. Ik had het gevoel dat ik voor zekerheid moest kiezen. Maar toen ik er eenmaal zat, realiseerde ik me dat het moeilijk was om van rond te komen. Het ondernemerschap in die sector viel me tegen. Je moest er veel uren in stoppen, maar kon er niet rijk mee worden.”
Aimée (22) is gogo danseres: 'Het geeft een boost aan mijn zelfvertrouwen'Lees meerIrina stelt haar koers bij en gaat deeltijd studeren aan de HvA. “Het was een pittige combinatie: werken, studeren en huiswerk maken in het weekend. Uiteindelijk koos ik voor een associate degree aan hogeschool Inholland. Tegelijkertijd stopte ik met mijn agency en nam een nieuwe stap door mee te doen aan een realityprogramma. We hadden geen toegang tot social media of contact met de buitenwereld. Daardoor kwam ik tot het inzicht dat de manier waarop ik mijn werkleven had ingedeeld, niet meer was wat ik wilde. Ik wilde meer!”
Na een periode van reizen door Azië, komt de ondernemer terug met een frisse blik. “Ik wilde voor een bedrijf werken om te leren hoe anderen het deden. Mijn eerste baan, wederom met een focus op social media, was geen succes, maar daarna vond ik mijn plek bij een agency op de socialmedia-afdeling. Dat is het moment dat alles op z’n plek viel. Ik besefte dat dít mijn pad moest zijn.”
Inmiddels runt Irina haar eigen social first agency, Communicagency. “We doen alles wat met social media te maken heeft: management, activaties, contentcreatie en alles daartussenin. Zelf focus ik me meer op strategie en management, terwijl mijn team de uitvoering doet. Dat werkt goed.”
Waar Irina in de begindagen van haar agency nog veel creatief bezig is, zijn haar dagen tegenwoordig gevuld met meetings en plannen. “Toen ik begon, deed ik alles zelf: ik stond op de locatie tijdens shoots, schoof achter de computer tijdens het creatieproces, was aanwezig bij PR-evenementen en ging regelmatig de deur uit voor meetings. Nu draait het meer om regelen en managen. Soms mis ik het creatieve werk wel, maar ik weet dat je keuzes moet maken om uit te breiden. Dit is de keuze die ik nu heb gemaakt.”
Hoewel Irina sinds haar 17e onderneemt, benadrukt ze het belang van ervaring opdoen bij andere bedrijven. “Meteen freelancer worden klinkt leuk en spannend, maar ik raad aan om eerst ergens in dienst te gaan. Ik heb zo veel geleerd van mijn tijd bij andere bedrijven, vooral over verschillende werkwijzen en samenwerken.”
Fleur (26) startte een influencer- en marketingbureau: 'Een businessplan had ik niet'Lees meerHet is echt niet allemaal rozengeur en maneschijn geweest in de loopbaan van de twintiger. Ze loopt tegen grote uitdagingen aan tijdens de coronapandemie. “Ik werkte bij een bedrijf dat afhankelijk was van festivals, en toen die stilvielen, moest ik op zoek naar ander werk. Mijn oud-stagebegeleider van het energiedrankmerk belde me op en vroeg of ik kon helpen met het opzetten van een nieuw merk. Toen ik dit op LinkedIn deelde, zette het alles in beweging.”
“Binnen de kortste keren had ik zo veel aanvragen dat mijn eigen agency geboren was. Het ging heel natuurlijk. Dat is een luxe, en dat weet ik.” Hoewel een eigen social media agency niet haar oorspronkelijke droom was, voelt het nu als een logische stap. “Ik vind het fijn hoe het is gelopen.”
Een van haar meest trotse momenten was het winnen van een award met een project voor Subway, in opdracht van een groot bedrijf. “Binnen 24 uur bedachten we een concept en werkten we het uit en uiteindelijk won het een grote prijs. Ook de lancering van een app voor een nieuw bedrijf, Based On Skills, die binnen een week in de top 5 meest gedownloade apps in Nederland stond, was heel bijzonder.”
Tekst loopt door onder de post.
Over de toekomst blijft Irina realistisch. “Ik ben blij met ons kleine team en de flexibiliteit die we hebben. Werken met wisselende freelance contentmakers geeft ons de mogelijkheid om maatwerk te leveren, zowel voor grote als kleine bedrijven. Maar als we groeien, verandert dat. De vraag is: wil ik die vrijheid opgeven? Moet het altijd groter? Ik ben blij met hoe het nu is.”
Een belangrijke focus voor de lange termijn is het betrekken van jong talent. “De ontwikkelingen op social media gaan zó snel dat ik niet meer alles zelf kan bijhouden. De jongere generaties brengen nieuwe energie en inzichten. Dat is de toekomst. Het onderscheidende vermogen wordt belangrijker en dat vind ik steeds leuker om mee bezig te zijn.”
Inspiratie nodig? Déze 6 meiden beklimmen de carrièreladder on their own termsLees meerFunny columns, persoonlijke verhalen en lekkere deals in je inbox.
Meld aan