Als Gyor Moore (30) vorig jaar merkt dat de Pride in Rotterdam helemaal niet zo bekend is onder de bevolking, wilt hij daar verandering in brengen. Hij ontwerpt een speciaal verkeerslicht om mensen aan het denken te zetten.
Gyor (30) ontwierp het pride verkeerslicht in Rotterdam: 'Nu wil ik iets wat permanent blijft'
En hoewel het verkeerslicht een simpel icoontje is, zit er volgens Gyor ontzettend veel betekenis achter.
Op naar de gemeente
Vorig jaar merkte Gyor dat veel mensen in Rotterdam helemaal niet wisten dat het Pride month was. “Dat verbaasde mij, omdat het in mijn eigen cirkel zo bekend en vanzelfsprekend is. Ik ging ervan uit dat de hele stad er wel mee bezig was en vond het jammer dat er blijkbaar toch veel mensen onwetend waren.”
“Ik wilde daarom iets bijdragen aan de stad.” Gyor heeft al een paar jaar zijn eigen inclusieve design agency en had daarmee al eens samengewerkt met de gemeente. “Daarom besloot ik gewoon eens iemand van de Gemeente Rotterdam een berichtje te sturen via LinkedIn. Ik omschreef mijn project als city branding en werd uitgenodigd om mijn ideeën – waaronder het verkeerslicht – te pitchen. Na mijn pitch zeiden ze: ‘We komen erop terug’, waarna ik twijfelde of ik nog iets zou horen. Maar ze waren enthousiast over een samenwerking. Begin dit jaar kreeg ik een berichtje of ik mee wilde werken aan het tienjarig jubileum van de Rotterdamse Pride.”
Focus op individualiteit
Uiteindelijk besluit Gyor samen met de gemeente dat het verkeerslicht een goed haalbaar project is. “Een verkeerslicht leek mij de perfecte manier om meer zichtbaarheid voor de queer community in de stad te krijgen. Ik wilde mensen aan het denken zetten op een plek waar ze het niet verwachten.”
“In andere landen heb je al twee mannen en twee vrouwen als verkeerslicht, maar de queer community bestaat lang niet alleen uit gay mensen. Ik wilde daarom bij mijn design het hele spectrum binnen de LHBTIQ+-beweging betrekken. Het moest draaien om individualiteit en keuzevrijheid. Ik heb afgelopen halfjaar tientallen verschillende designs gemaakt: van genderneutrale poppetjes tot lopende hartjes.”
Sasha (23) besluit eerste klas te reizen voor haar veiligheid: 'Ze blokkeerden de deuren en riepen 'manwijf''Lees meerZwarte vrouw als inspiratie
“Na lang puzzelen, zag ik op LinkedIn dat dezelfde dag een standbeeld in Rotterdam zou worden neergezet van een zwarte vrouw in Nikes en een joggingbroek. Ik vond dat zo’n mooi gebaar dat ik besloot naar haar te refereren in mijn ontwerp.”
“Ik raakte geïnspireerd door de knot die het standbeeld draagt. Het was de perfecte manier om mijn poppetjes een feminine en masculine versie te geven, zonder dat het meteen een mannetje en vrouwtje onderscheidde. Daarnaast is een knot een kenmerkende haarstijl voor de zwarte vrouw, maar is dit tegelijkertijd een haarstijl die door iedereen gedragen kan worden. Iedereen kan op die manier het simpele icoontje anders interpreteren – en hopelijk zichzelf erin herkennen.”
Tekst gaat verder na de foto.
De straat op
Na het ontwerpen van het verkeerslicht is het voor Gyor wachten tot het wordt geplaatst. “Ik hoorde pas last minute dat het verkeerslicht op de Coolsingel zou staan. Ik kreeg berichtjes van anderen dat ze ‘m hadden gezien en besloot toen zelf op pad te gaan.”
“Dit heb ik ook gefilmd, op advies van mijn vriend. Het was echt heel gek om opeens mijn eigen design zo in de wereld te zien. Mijn eerste reactie was ook vooral ongeloof, maar toen ik mensen zag kijken en wijzen realiseerde ik me dat het was gelukt. Met in totaal vier verkeerslichten bij twee wegen, zijn mijn designs nu tijdelijk onderdeel van het dagelijks leven in de stad.”
Tekst gaat verder na de post.
Sophie (23) werd tijdens Pride mishandeld door Uberchaffeur: 'Hij liet me voor dood achter'Lees meer
Dit bericht op Instagram bekijken
Een bericht gedeeld door Gyor Moore | Design Activist (@gyormoore)
Reacties
Ook de Gemeente Rotterdam deelt in een video op Instagram het nieuwe verkeerslicht. “Op die post kwamen best veel negatieve reacties”, vertelt Gyor. “Mensen hadden vooral een beetje standaard commentaar als ‘Moet het zo in ons gezicht geduwd worden?’ en ‘Waarom is er geen hetero verkeerslicht gemaakt dan?’. Ik denk dat deze mensen vaak geen idee hebben hoe het is om uitgesloten te worden op basis van je gender of seksualiteit. Ze realiseren zich niet dat elk ander verkeerslicht al ‘hetero’ en cisgender is.”
“In het begin zorgden de negatieve reacties bij mij wel voor een bittere nasmaak aan het project. Maar al snel zag ik dat er steeds meer positieve reacties bij kwamen. Mensen plaatsten massaal hartjes en regenboog emoji’s, maar er waren ook mensen die inhoudelijk reageerden op de negatieve comments. Dat gaf mij zo’n warm gevoel, omdat ik echt het idee had dat er een gemeenschap achter me stond die mijn back had.”
Stap naar verandering
Het Pride verkeerslicht is tot 11 juni te zien – totdat de Rotterdam Pride is afgelopen. “Maar het idee is wel dat ie jaarlijks terug gaat komen”, vertelt Gyor. “Mijn doel voor dit jaar – om meer zichtbaarheid tijdens Pride te creëren – is helemaal gelukt. Maar ik heb me ook veel afgevraagd of dit soort dingen niet permanent moeten blijven.”
“Er moet namelijk iedere dag ruimte zijn voor gesprekken over de queer community. Supporten is niet iets wat je enkel een paar weken doet. Dat is ook te zien aan de poppetjes in mijn design. Ook bij rood houden ze de vlag met het hartje omhoog. Niet alleen als ze mogen lopen of als het Pride is.”
“Ik ben daarom nu ook aan het brainstormen over duurzamere ideeën die het hele jaar kunnen blijven. En ik heb grote dromen. Ik wil nog veel meer city design doen en laten weten dat de queer community nergens heengaat. Daarnaast hoop ik dat deze actie ook kleinere gemeentes inspireert om iets te doen. Want met mooiheid in de stad kunnen we een tegengeluid geven aan alle negativiteit tegenover minderheidsgroepen.”
Beau (31) wil dat vrouwen zich 's avonds veilig voelen op straat: 'Ze was gaan rennen'Lees meer