Ondanks de reclameregels krijgen minderjarigen nog regelmatig reclames voor cosmetische ingrepen voorgeschoteld op social media. En dat doet hun mentale gezondheid niet goed.
Dit concludeert NOS Stories naar aanleiding van eigen onderzoek.
Regels overtreden
Minderjarigen komen moeilijk onder de reclames voor cosmetische ingrepen op TikTok uit, blijkt uit het onderzoek. Hoewel de Nederlandse Reclame Code voorschrijft dat bedrijven die dit soort ingrepen aanbieden zich niet specifiek mogen richten op jongeren onder de 18, wordt dit toch gedaan. ‘Via TikTok Ads Library, een website waarop je kunt zien op welke doelgroep een bedrijf zich richt, vond NOS Stories toch een tiental bedrijven die op TikTok de groep van 13 tot en met 17 jaar in het vizier hebben.’ Ruim tweehonderd minderjarigen zouden de reclames zijn tegengekomen.
Als de nieuwssite navraag doet bij tien klinieken die cosmetische ingrepen promoten onder jongeren, krijgen ze van slechts vier een reactie. Ze ‘zeggen dat ze niet op de hoogte waren van hun advertentie-instellingen en dat ze de video’s direct gaan verwijderen’.
Kritisch
De Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde maakt zich zorgen over de reclames. “Het is ontoelaatbaar dat artsen en klinieken zich niet aan de regels houden. In Nederland zijn cosmetische ingrepen onder de 18 niet toegestaan, laat staan dat er reclame gemaakt mag worden voor die doelgroep.”
Ook sociaal wetenschapper Anne-Mette Hermans is kritisch op de reclames en deelt wat de gevolgen ervan kunnen zijn. “We zien twee dingen. Hoe meer video’s je hierover ziet, hoe normaler je het gaat vinden. De bereidheid om iets aan jezelf te doen wordt ook groter.”
Jongeren onzeker
De 15-jarige Arcadia deelt dat de content haar doet twijfelen aan haar uiterlijk. “Ik word er heel onzeker van. Dan denk ik: als influencers al plastische chirurgie doen? Vergeleken met hen ben ik een trol.”
Of alle bedrijven hun reclames offline halen, is nog de vraag. Het advertentiebeleid van TikTok schrijft voor dat dergelijke reclames alleen voor 18+ publiek is. “Helaas is het systeem niet waterdicht. En hoewel we ons uiterste best doen en onze systemen doorlopend verbeteren, kan het zijn dat men content tegenkomt die er niet hoort.”
De gloednieuwe LINDA.podcast ‘Goed bij je hoofd’ gaat ook over mentale gezondheid en kun je hieronder beluisteren, of via jouw favoriete podcastplatform.