De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Tess Verwoert (24), oprichter van haar eigen modebedrijf TESS V.
De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Tess Verwoert (24), oprichter van haar eigen modebedrijf TESS V.
Tess krijgt het ondernemerschap met de paplepel ingegoten, haar vader heeft namelijk een eigen bedrijf. “Hij moest altijd pakketten versturen en dat vond ik heel leuk. Onbewust heeft dat misschien doorgewerkt, want als tiener ontstond mijn droom om een eigen modebedrijf te beginnen. Ik wilde doen waar mijn interesse lag. En ik ben er beetje bij beetje naartoe gaan werken.”
Op 16-jarige leeftijd stapt ze met het idee naar haar vader. “Ik had verwacht dat hij zou zeggen dat ik mijn school moest afmaken, maar hij zei: ‘Wat heb je te verliezen?’ Ik was net aan de havo begonnen, dus mijn ouders stelden als voorwaarde dat ik mocht beginnen met ondernemen, mits ik mijn opleiding zou afronden. Zo gezegd, zo gedaan.”
Op zo’n jonge leeftijd ondernemen is niet voor iedereen weggelegd. Toch hield dat haar niet tegen. “Ik wist dat dit hét was. Ik was ambitieus en vond dat ik het gewoon moest proberen. Het begon allemaal met één rek kleding. Om de stukken te kopen, leende ik geld van mijn ouders en begon met het verkopen via Instagram. Soms verkocht ik één topje in de week. Dan was ik helemaal blij en ging ik het leuk inpakken. Maar naarmate de tijd vorderde, kreeg ik steeds meer bestellingen.”
“In de eerste jaren wist ik niet of partijen mij serieus zouden nemen”, vertelt Tess. “Ik had niet per se het besef dat ik heel jong was, maar andere mensen vonden dat wel. Als ik dan met ze aan tafel ging, konden ze bijna niet geloven dat ik de persoon was met wie ze zaken gingen doen. Ook dachten veel bedrijven dat er weer een webshop kwam aankloppen. Maar als er over cijfers gesproken werd, werd het ineens wel serieus genomen.”
Want van één rek heeft Tess inmiddels een succesvol modebedrijf gemaakt, met een webshop én drie fysieke winkels. “Ik heb nu zo’n zestig mensen in dienst, voornamelijk meiden. Toen ik alles in mijn eentje deed, was het soms eenzaam. Nu ben ik omringd met de leukste meiden (en vier mannen). Als je begint met ondernemen ben jij alles in één: de inkoper, de marketing manager, de klantenservice. Nu heb ik een team waarmee ik kan sparren. Dit vind ik het leukste deel, want als ik erop terugkijk was de opbouw het minst leuke.”
Alles wat TESS V doet, hebben zij in-house. “We besteden niks uit. Het is veel leuker om iedereen op één plek te hebben en een dedicated team te vormen. Hoe leuk is het dat we nu met zoveel meiden samen aan één droom werken.”
Tekst loopt door onder de post.
In de acht jaar sinds de ondernemersdroom van start ging, heeft ze veel moeten leren. De grootste les is dat ze altijd op haar onderbuikgevoel moet varen. “Vroeger maakte ik beslissingen op alles wat ik dacht, want ik had geen cijfers om op te bouwen. Naarmate het bedrijf groeide, er meer personeel kwam en we winkels gingen openen, dacht ik dat beslissingen gemaakt moesten worden aan de hand van data. Eerst analyseren, dan doen. Maar ik heb geleerd dat ik moet luisteren naar wat ik voel en me niet alleen door data moet laten sturen.”
“Mijn passie voor mode is door de jaren heen alleen maar groter geworden. Toch heb ik ook veel moeten laten om het bedrijf te groeien. Het idee van een webshop runnen is leuk, maar het is ook hard werken. De eerste twee jaar verdiende ik er niks aan. ’s Nachts doorwerken omdat het niet anders kon, dat zie je niet online. Er waren tijden dat ik me afvroeg: waar doe ik het voor? Het is nooit in mij opgekomen om te stoppen, ik was er altijd van overtuigd dat het wel de goede kant op zou gaan. Kijk waar we nu staan.”
“In vergelijking met mijn leeftijdsgenoten leef ik heel anders. Terwijl zij feesten, studeren en genieten van hun vrijheid, run ik een bedrijf. Eerlijk waar, ik mis het niet en heb geen FOMO. Dit is het belangrijkste voor mij.”
De constante groei van TESS V betekent dat de oprichter als mens en ondernemer mee moet groeien. “Dat is het mooiste wat dit avontuur mij heeft gebracht. Ik ben van een groene tiener die helemaal niks wist gegaan naar waar we nu staan. Door de extreme groei heb ik constant het idee dat ik wat moet leren of uitzoeken hoe iets werkt. Zo ben ik gewoon. Ik heb het idee dat ik mee moet. Met de jaren is mijn functie erg veranderd. Ik bepaal nog steeds de grote lijnen, maar ik laat andere dingen over aan mensen die daar beter in zijn.”
Met zestig man (of eigenlijk vrouw) personeel en meerdere vestigingen – in Nijmegen, Utrecht, Breda en binnenkort ook in Groningen – is Tess nog lang niet klaar. “Dit jaar lopen we voor op de verwachtingen, een luxeprobleem. Hoe ik de toekomst voor me zie is dat het team nog verder groeit en dat er meer winkels in Nederland komen. Ook dat we eindelijk kunnen uitbreiden naar België. Het merk uitbouwen is het leukste wat er is en daar stoppen we nog lang niet meer. Het einddoel is om het bekendste fashionmerk van Nederland te worden. Om dat te behalen moeten we niet alleen bouwen op oude successen, maar ook vernieuwend en verrassend blijven.”
Tekst loopt door onder de post.
Dit bericht op Instagram bekijken
Een bericht gedeeld door tess v | your fashion lovestory (@tessvfashion)
TESS V heeft elke (!) dinsdagavond om 19:00 uur een online drop met nieuwe items. Hoe zit het met de duurzaamheid van het merk? “In de wereld van fashion is het moeilijk om echt duurzaam te zijn. Als merk zijn wij ons er bewust van dat er op dat gebied nog veel te winnen is, maar we willen het wel op een manier doen dat het écht wat doet. Hoe wij op dit moment bijdragen aan duurzaamheid is door niks weg te gooien. Als een item geretourneerd wordt, belandt het bij grote ketens vaak in de verbrandingsoven. Bij ons niet. Als er iets aan het product mankeert, repareren we dat. Tijdens onze sample sales zijn de artikelen dan voor een mooi prijsje te koop. Als ze daar niet verkocht worden, doneren we de stukken aan een goed doel of aan mensen die het minder hebben.”
“Ik vind het een belangrijk onderwerp, maar het eerlijke verhaal is dat duurzaamheid heel moeilijk is. Je hebt veel dingen die duurzaam lijken, maar dat niet echt zijn. Wij willen het niet alleen doen voor de marketing.”
AiRich viert Zwarte cultuur met intense futurische portretseries: 'If I'm gonna be here, I'm gonna be seen'Lees meer