De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Delicia Celik (32), eventfotograaf en oprichter van lifestylemerk Bad Gyals Club.
De carrièreladder beklimmen on your own terms: in ‘MEIDEN aan de macht’ spreken we mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Delicia Celik (32), eventfotograaf en oprichter van lifestylemerk Bad Gyals Club.
Als je Delicia op jonge leeftijd zou vragen wat ze wilde worden, was het antwoord steevast dierenarts. “Tot ik hoorde dat dieren doodgaan”, vertelt ze. “Daarmee kwam er een einde aan die droom. In mijn jeugd zag ik hoe mijn grote held, mijn vader, het ondernemerschap aanvloog. Toen ik interesse in het kappersvak uitte, zei hij dat als ik dit echt zou aanpakken, hij mijn eerste kapperszaak zou openen. Helaas is het nooit zo ver gekomen. School was niet echt mijn ding, maar ondanks tegenvallende schoolrapporten maakte ik een kappersopleiding af én ging ik zelfs een tijd aan de slag in het vakgebied. Ik merkte al snel dat de dagelijkse routine niks voor mij was en besloot ermee te stoppen.”
Daarna neemt de dan twintiger een carrièreafslag. “Mijn toenmalige vriend organiseerde feesten. Ik heb een keer gevraagd of ik de fotografie mocht oppakken. In het begin deed ik het gratis; het was meer voor de leuk. Eén jaar later kreeg ik mijn eerste betaalde klus als fotograaf. Vijftig euro kreeg ik ervoor.”
Door als evenementenfotograaf te werken, komt Delicia op een hoop plekken. “Het is bizar hoeveel mensen ik door dit werk heb leren kennen. Toen ik al een tijd in de clubs fotografeerde, vroeg een vriend of ik een evenement wilde organiseren in zijn nieuwe club. Ik wist meteen wat ik wilde: alleen vrouwelijke dj’s en personeel. Hij was het meteen met mij eens.”
Bad Gyals Club, zo is het feest genoemd. “Het begon als een avond zoals ik ‘m zelf wilde ervaren, waarbij vrouwelijke bezoekers in het middelpunt van de aandacht stonden. Tegelijkertijd was het een platform voor vrouwen die in de evenementenbusiness ondernemen – van artwork tot productie en van dj’s tot kassa. Ik heb mannen nooit uitgesloten, maar mijn voorkeur ging wel uit naar vrouwen. Het was niet altijd gemakkelijk om vrouwen voor bepaalde functies te vinden, maar ik denk dat ik heb bijgedragen aan de zichtbaarheid van vrouwelijke ondernemers in deze business in Rotterdam. Met het evenement heb ik laten zien dat er ruimte voor hen is.”
Om de clubavond van Bad Gyals Club te promoten, maakt Delicia merchandise. Denk aan T-shirts, handdoeken en canvastassen. Deze geeft ze weg, maar al snel krijgt ze de vraag of de items ook te koop zijn. Daar zit business in, denkt ze. “Toen ontstond het idee om een lifestylemerk te beginnen. Het begon met kleding. Bij het eerste festival waar we stonden, liep het storm. In 2020, aan het begin van de pandemie en tijdens mijn zwangerschap, bracht ik een eerste collectie kleding uit. Deze bestond uit joggingpakken, oversized cropped truien, gymleggings en sokken. Alles wat ik maakte was om zowel buiten als in de sportschool te dragen. Ook dit liep lekker en al snel volgde er meer collecties.”
Tekst loopt door onder de post.
En dan breidt ze haar merk uit met cosmetica. “Ik deed altijd give aways en besloot om een eigen lip oil te maken. Tegelijkertijd besloot ik me te verdiepen in de wereld van cosmetica. Dat is wel echt een andere business, hoor.”
Delicia vertelt dat het produceren van de lip oil niet moeilijk was, maar andere producten op de markt brengen vergt meer onderzoek en productietijd. “Allereerst duurde het lang voordat ik wist wat mijn volgende product moest worden. Zelf gebruikte ik al een tijd een wimperserum, maar door TikTok kwam ik erachter dat er vaak schadelijke ingrediënten in zaten. Dat moet ook anders kunnen, dacht ik. Als je met natuurlijke ingrediënten je haar kunt laten groeien, moet dat voor wimpers niet anders zijn. Ik ben onderzoek gaan doen en besloot een eigen wimperserum te ontwikkelen.” Het is een hit! “Nadat ik live mee ben gegaan, was ik binnen twee weken uitverkocht. Ook de tweede keer ging ik supersnel door mijn voorraad heen.”
Mooie, gezonde en lange wimpers verdienen de beste mascara. En dus neemt de ondernemer het op zich om een mascara te maken. “Het accentueert de gezonde, lange wimpers. En omdat het mijn eigen creatie is, zit er ook een beetje van het wimperserum in. Voor extra verzorging.”
Tekst loopt door onder de post.
Het is Delicia’s droom om Bad Gyals Club groot te maken. “Al vanaf het begin heb ik het gevoel dat dit het voor mij is. Hoe het bedrijf er over vijf of tien jaar precies uitziet, laat ik open. Op dit moment ben ik in mijn eentje aan het bouwen. En dat met twee kleine kinderen en zonder opvang. Het duurt misschien langer om te komen waar ik wil zijn, maar uiteindelijk is het proces het mooiste gedeelte. Zolang ik leuke dingen kan blijven doen en met toffe mensen mag samenwerken, komt het wel goed.”
Ze bouwt niet alleen voor zichzelf aan deze droom, maar ook voor haar dochters. “Ik heb altijd naar mijn vader opgekeken, hoe hij alles zelf heeft opgebouwd. Als moeder van twee meiden hoop ik dat zij later ook naar mij opkijken en denken: dat wil ik ook doen. Wat mij betreft hoeven ze geen ondernemers te worden, maar ik wil wel dat ze weten hoe belangrijk het is om iets voor jezelf te doen, als je dat wil.
Ik betrek mijn kinderen bij mijn werk en leg ze uit wat ik doe. Mijn oudste vindt het leuk om naar kantoor te komen en te helpen met pakketjes inpakken. Ze doet me ook na. Dan zit ze achter mijn laptop en zegt: ‘Ik kom zo bij je. Ik moet even dit doen, daarna heb ik alle tijd voor je.’ Zo grappig. Alles wat ik doe ik voor die twee.”
Petra (31) opent Indonesisch pop-up restaurant: 'Ik miste een plek waar Indonesiërs trots op zijn'Lees meer