De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Charlotte Beerkens (26) en Maxime Inden (26), founders van beautymerk Glam Guru.
De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en bijzonderste banen.
Deze keer: Charlotte Beerkens (26) en Maxime Inden (26), founders van beautymerk Glam Guru.
Voordat Charlotte en Maxime elkaar beste vrienden én businesspartners noemden, waren zij familievrienden. “Ik was oorspronkelijk een goede vriendin van haar broer”, vertelt Charlotte in een telefonisch interview met LINDA.meiden. “We zagen en spraken elkaar eigenlijk alleen op vakantie. Ieder jaar gingen we met Maxime haar familie naar Ibiza. Daar spraken we vooral over onze gedeelde liefde voor beauty.”
Zo’n tien jaar lang wisselen ze op vakantie of WhatsApp beautygeheimen uit, maar de vriendschap neemt vaste vorm aan na een persoonlijke gebeurtenis, deelt Charlotte. “Hierdoor ontstond er een nieuwe laag in onze vriendschap.”
Dat de twee ooit ondernemers in het beautyveld zouden worden, hadden ze nooit gedacht. Als kind wilde Charlotte niets liever dan astronaut worden, Maxime’s grote droom was om als dierenarts aan de slag te gaan. Maxime: “Ik was en ben nog steeds geobsedeerd door dieren. Als kind wilde ik er constant mee omringd worden. Die droom heb ik laten varen toen ik zag dat het beroep van een dierenarts ook gepaard gaat met veel verdriet.”
Charlotte: “Toen ik jong was wilde ik graag zangeres worden of het leger in gaan. Rond mijn tiende veranderde dat in astronaut, nadat ik tijdens een familievakantie door een telescoop had gekeken. Ik herinner me nog goed dat ik toen besefte hoe klein wij eigenlijk zijn in vergelijking met alles wat er in het universum gebeurt. Dit zette alles in perspectief en gaf me het gevoel dat niks onmogelijk is.”
Tekst loopt door onder de post.
De studies van Charlotte (BA event management en ondernemerschap & innovation) – en Maxime (BBA in business administration en MA in business administration) hebben hen beiden voorbereid op het ondernemerschap. Voor Maxime werd de ondernemersmentaliteit er met de paplepel ingegoten. “Iedereen in mijn familie is ondernemer. Toch heeft mijn vader altijd gezegd dat het ook fijn is om bij een groot bedrijf te werken. Naar aanleiding van zijn advies heb ik gesolliciteerd bij L’Oreal, maar ik kwam er al snel achter dat het niks voor mij was. Het stukje dat je niet helemaal je eigen ding kon doen, sprak me niet aan. De vrijheid lonkte. En mijn vader heeft me op het hart gedrukt dat ondernemen over meer dan vrijheid gaat, het gaat ook gepaard met veel verantwoordelijkheid.”
Voor Charlotte geldt hetzelfde. “Mijn ouders hebben altijd gezegd dat ik alles kon bereiken zolang ik bereid was ervoor te werken. Er is veel vrijheid geweest om mijn dromen na te jagen. Vanaf kleins af aan had ik al de droom zelf een bedrijf op te zetten.”
De twee 26-jarigen zijn nu zakenpartners in hun bedrijf Glam Guru. Charlotte: “Ik was al op jonge leeftijd geïnteresseerd in beauty, veel meer dan mijn leeftijdsgenoten en vriendinnen. Waarom weet ik niet. Beauty werd mij niet met de paplepel ingegoten, maar wel het belang van je goed voelen en gelukkig zijn.” Ook voor Maxime begint haar kijkje in de beautywereld op jonge leeftijd. “Mijn oma hield heel erg van tutten. Op de middelbare school was ik het meisje dat naar het gala ging met een wet look. En het meisje dat al haar vriendinnen opmaakte voordat we naar een festival gingen. Beauty is uiteindelijk ook de verbindende factor tussen mij en Charlie geweest.”
Het bedrijf Glam Guru heeft in december 2023 het eerste product gelanceerd: de Silky Sculpt-stick, een wax stick die babyharen en fly-aways temt voor een strakke look. Een product geboren uit noodzaak, interesse én irritatie. “We wilden iets op de markt brengen wat origineel was, waar we zelf in geloofden én wat we nodig hadden. Het werd een waxstick, omdat dat tot nu toe onze grootste frustratie was. Als vrouwen die vijf van de zeven dagen hun haar in een knot of staart dragen, is het moeilijk om een product te vinden die de kleine haartjes temt”, zegt Charlotte. Maxime haakt hierop in: “De sticks die al waren verkrijgbaar waren, waren 75 gram. Echte knoeperds. Dat past niet makkelijk in elke tas, en wij zijn groot voorstander van je favoriete producten meenemen als je de deur uit gaat. Dus wij besloten onze Sculpt stick lichter te maken. Hij is 15 gram én plat, waardoor-ie gemakkelijk in je tas of zak kan.”
De stick is hartstikke populair, toch blijven de meiden constant aan hun formule sleutelen. Waarom? Charlotte: “Het is belangrijk om naar je klanten te luisteren, de feedback mee te nemen en er vervolgens iets mee te doen. We willen niet alleen op ons huidige succes bouwen, maar ook kijken naar wat de verbeterpunten zijn.”
“Zo hebben we gemerkt dat de eerste versie van de Sculpt stick een witte waas kon achterlaten op donker haar. Die verdween als je er met een borstel overheen ging, maar als je het product on the go gebruikt, heb je niet altijd een borstel bij de hand. Het moest ook zonder na te borstelen transparant zijn. Toen zijn we aan de formule gaan sleutelen. Inmiddels is de 2.0-versie van de stick precies zoals we ‘m willen”, legt Maxime uit.
Tekst loopt door onder de post.
De planning van Glam Guru staat inmiddels vol, want Charlotte en Maxime bouwen door aan hun bedrijf. En dat betekent een uitbreiding van het assortiment. Het volgende product? Maxime: “Een borstel. Het was even zoeken naar de juiste hardheid van de borstelharen. Het moet namelijk het haar gladstrijken, maar niet beschadigen. Niet te hard, maar ook niet te zacht dus.”
Charlotte: “Wij hebben net zijden scrunchies gelanceerd, die het haar niet beschadigen wanneer je het vastzet. Maar we focussen met Glam Guru niet alleen op haar; in de nabije toekomst willen we ook andere beautyproducten lanceren. Ons uiteindelijke doel is om niet alleen producten te maken waardoor je er goed uitziet, maar waardoor je ook goed voelt. Voor ons is beauty een parapluterm voor hoe je je van binnen én van buiten voelt. Met als voornaamste doel: gelukkig zijn.”
In Charlotte en Maxime’s glazen bol is er internationale bekendheid voor Glam Guru te zien. “Wij willen dé Europese hub voor al je beautyproducten worden”, laat Maxime weten. De twee zijn het er ook over eens dat ze iets terug willen geven aan de wereld. Charlotte: “Het is ook nog een droom om een eigen stichting te hebben wanneer we heel succesvol zijn. Maxime wil dan graag iets voor dieren doen en ik wil iets met educatie. Wanneer we de mogelijkheid hebben, willen we anderen dezelfde vrijheid bieden die wij ook hebben gehad. En misschien kan onze stichting hen helpen hun dromen waar te maken.”
Cake-artiest Agnesa (29) maakt adembenemende taarten: 'Maar ik houd zelf meer van hartig'Lees meer