Vandaag is het Diversity Day: een dag waarop bedrijven extra stilstaan bij diversiteit. Maxine Williams werkt er als chef Diversiteit bij Meta. Ze werkt zij aan zij met Mark Zuckerberg en zet diversiteit op nummer één in de agenda.
Maxine Williams is chef Diversiteit bij Meta: 'Mark was vanaf de eerste dag een en al oor'
Aan LINDA.meiden vertelt ze hoe ze dit doet, wat haar persoonlijke verhaal is en hoe het is om samen te werken met het Meta-team.
Machtsverdelingen
Ruim acht jaar geleden besloot Maxine te solliciteren voor de vacature van Meta. “Van kleins af aan was ik geïnteresseerd in machtsverdelingen. Ik ben opgegroeid op Trinidad en Tobago, een klein Caribisch eiland. Een plek die niet toonaangevend of belangrijk is voor de rest van de wereld. Juist daarom begon ik me af te vragen wat ‘belangrijk’ eigenlijk inhoudt. Wie bepaalt wie er als belangrijker wordt gezien dan een ander?
Hoewel mijn cv volstaat met verschillende carrièrepaden, hebben ze allemaal een ding gemeen. Ik wil me inzetten voor de gelijke rechten van de mens. Ik ben lange tijd advocaat geweest, maar heb ook voor een mensenrechtenorganisatie gewerkt. En daarnaast heb ik voor de klas gestaan, ben ik actrice geweest en heb ik televisieprogramma’s gepresenteerd. De ene dag nam ik het voor iemands rechten op tijdens een rechtszaak en de andere dag speelde ik een rol in the Vagina Monologues, een toneelstuk waarin het praten over vagina’s werd genormaliseerd.”
Chef diversiteit
Sinds 2013 maakt Maxine zich bij Meta sterk voor een diverse en inclusieve (online) wereld. “Ik stapte op Mark Zuckerberg af en wees hem aan wat de verbeterpunten waren. Hij was meteen een en al oor en móést weten hoe we het bedrijf in korte tijd diverser kunnen maken. Hij zei: ‘Ik wil meer en sneller’, waar andere bedrijven zeiden: ‘We hoeven niet zo revolutionair te zijn’.”
Sindsdien werkt Maxine zij aan zij met Mark Zuckerberg. “Hij gaat enkel met uitstekend akkoord en weet dat diversiteit een groot verbeterpunt is. Iets wat we bijvoorbeeld al snel hebben gehanteerd is een sollicitatieprocedure die gericht is op meer diversiteit. Voorheen namen we de eerste persoon aan die geschikt was voor de vacature. Nu laten we door middel van structurele interviews mensen van verschillende achtergronden solliciteren. Dit betekent dat een interviewer geen andere vragen kan stellen op basis van een sollicitant en dat iedere minderheidsgroep de kans krijgt om op een baan te reageren.”
Diversiteitsdoelen
Op globaal niveau heeft Meta een aantal duidelijke doelstellingen. “Over vijf jaar willen we dat vijftig procent van onze werknemers uit ondervertegenwoordigde groepen komen. Daarnaast streven we ernaar dat onze leiding en management voor dertig procent uit mensen van kleur gaan bestaan. De afgelopen acht jaar heb ik dankzij onze sollicitatieprocedure al verandering gezien. Waar we begonnen met vijftien procent vrouwen van de vierduizend werknemers, zijn we nu met 25 procent vrouwen van de zeventig duizend werknemers.”
Daphne Wesdorp (24) is correspondent in Oekraïne: 'Hij hield ons onder schot'Lees meer‘Influencer’
Voor die veranderingen op korte termijn heeft Maxine veel kritische denkers moeten overtuigen. “Mijn baan als chef Diversiteit is eigenlijk het influencen van anderen. Bij Meta zijn ze heel erg gefocust op statistieken. Als ik harde cijfers kan laten zien als bewijs en vervolgens toon dat een diversere aanpak geen extra tijd kost, dan vinden ze het vaak een goed idee.
Maar niet iedereen is makkelijk te overtuigen. Nog voordat ik bij Meta werkte, heb ik wel eens een persoon gesproken die het gesprek begon met: ‘Er was een koloniale oorlog en de witte mensen hebben gewonnen, accepteer het’. Toen ben ik het gesprek aangegaan op het punt waar diegenes overtuigingen lagen. Ik begon onderzoeken, cijfers en persoonlijke verhalen voor te schotelen. Na een lang gesprek van 45 minuten dacht deze persoon al iets genuanceerder na over het onderwerp. Nu is diegene een van de hoofdsponsors van een diversiteitsprogramma, maar dat overtuigen duurde wel ruim zes maanden.”
Verantwoordelijkheid
Als chef Diversiteit heeft Maxine veel verantwoordelijkheid voor de toekomst. “Dat kan soms best beangstigend aanvoelen. Op dit moment gebruiken al ruim drie miljard mensen gebruiken de platformen die wij ontwikkelen. Gelukkig heb ik een heel team dat mij ondersteunt in mijn beslissingen. Diversiteit begint voor ons bij de basis. Dat betekent dat ons hele team uit mensen met allerlei verschillende achtergronden bestaat. Door beslissingen met elkaar te bespreken, bekijken we alles vanuit verschillende perspectieven. Dat maakt van de soms beangstigende verantwoordelijkheid juist een uitdaging die we samen aangaan.”
Metaverse
Maxine en haar team richten zich nu voornamelijk op de ontwikkelingen rondom de Metaverse. “Dit wordt een plek waar creatieve makers elkaar kunnen ontmoeten door middel van virtual reality. Vanaf de basis besteden we aandacht aan diversiteit. Zo kan een gebruiker kiezen uit een triljoen verschillende opties voor een avatar. Als je je de ene dag anders voelt dan de andere, kun je dat laten zien met het uiterlijk van je avatar.
Daarnaast promoten we de Metaverse bij jonge creatievelingen met verschillende achtergronden. Ik sprak bijvoorbeeld laatst een zwarte alleenstaande moeder (24) uit New York. Door middel van onze online tutorials had zij haar eigen online expositie voor zwarte kunst opgezet en verkocht ze haar kunst online. Daarnaast kampte zij al langer met sociale angst en depressie. Via haar online initiatief had ze veel andere mensen ontmoet met dezelfde interesses. Dat soort initiatieven, dat is waar we de Metaverse voor maken. Zodat mensen van over de hele wereld elkaar in een ‘echte’ omgeving kunnen ontmoeten.”
Melati (20) zet zich sinds haar twaalfde al in voor klimaat: 'Vroeger lag onze handdoek naast bergen plastic'Lees meer