De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en meest bijzondere banen.
Dit keer: Femke Postma (29) die haar eigen swimwear merk Femmesuit lanceerde.
De carrièreladder beklimmen on your own terms. In ‘MEIDEN aan de macht‘ spreken wij mensen met de leukste, spannendste en meest bijzondere banen.
Dit keer: Femke Postma (29) die haar eigen swimwear merk Femmesuit lanceerde.
Wie The Bachelor gekeken heeft, kon niet om de prachtige bikini’s en badpakken heen die Femke (29) iedere aflevering weer aan had. En die zijn ook nog eens helemaal van haar eigen hand. Maar hoe is ze ooit met haar merk Femmesuit begonnen? En wat kunnen we in de toekomst van haar verwachten? Hoog tijd om haar te bellen, terwijl ze rondloopt op het zonnige Ibiza.
Fashion heeft altijd al haar interesse, maar toch besluit ze media & cultuur te gaan studeren aan de UVA. “Het creatieve trok me, maar het voelde alsof ik eerst carrière moest maken voordat ik iets voor mezelf kon gaan doen. Daarom heb ik eerst een tijdje in de televisiewereld gewerkt als gastvrouw bij verschillende praatprogramma’s. Uiteindelijk kon ik aan de slag als producer, maar toen ik daarvoor twee weken op vakantie ging naar Mexico, voelde ik dat die vrijheid veel beter bij mij past.”
Als ze terugkomt in Nederland bedenkt ze ineens de naam van haar toekomstige merk. “De naam Femmesuit kwam ineens in me op. En toen wist ik: dit is alles wat ik wil doen. Alle aspecten van het runnen van een sportswear en bikini webshop leken me geweldig, dus toen ben ik het meteen gaan uitwerken naast mijn fulltime baan.”
Haar beginpunt? Kijken naar wat ze zelf in de markt mist. “De bikini’s en badpakken die ik mooi vond, kon ik alleen kopen vanuit Australië. Die waren op zich al prijzig genoeg, maar daar kwamen ook nog eens hoge invoerrechten bij kijken. En alle duurzame merken die ik in Nederland vond, waren niet heel sexy. De combi van sexy en sporty swimwear, die ook nog eens sustainable was én waar je geen torenhoge invoerkosten voor hoefde te betalen, was er niet. Dus besloot ik die zelf te gaan ontwerpen.”
Het allereerste ontwerp, haar bestverkochte badpak, staat binnen no-time op papier. “Die zag ik in een droom, dus die heb ik de volgende ochtend meteen getekend.” Daarna volgt het bestellen van stoffen, op zoek gaan naar een plek om te produceren en het opzetten van haar webshop. “De producten moesten goed zijn, qua kwaliteit maar ook qua duurzaamheid. Ik kwam er al snel achter dat het moeilijk is om het productieproces in Nederland te laten plaatsvinden, dus heb ik vanuit huis via FaceTime afgesproken met buitenlandse bedrijven.”
Het opzeggen van haar fulltime baan lijkt een logische stap. “Het was een enorm risico, want je hebt geen idee of het gaat werken, maar ik voelde dat ik het moest doen. Ik ben naar Bali verhuisd en vond daar een fabriek die mijn collectie kon maken. Dan hoop je natuurlijk dat dat meteen van de grond komt, maar het gaat altijd anders dan je verwacht. Er waren nog heel veel stappen nodig voordat het echt van de grond kwam. Zoals influencers benaderen die je spullen gaan dragen, marketingcursussen volgen; elke stap die nodig is om het te laten slagen, zet je.”
Tekst gaat verder onder de post.
Toch lijkt Femke op een gegeven moment haar originele plan uit het oog te verliezen. “Mijn focus zou op Nederland liggen, maar ik merkte dat ik – omdat ik op Bali woonde – dat ik mijn collectie alleen daar aan het verkopen was. Dat wilde ik niet, dus heb ik Bali weer losgelaten en heb ik me weer helemaal op de verkoop in Nederland. Zodat meiden ook hier het hele jaar door swimwear kunnen kopen.”
Met ups en downs zet ze uiteindelijk een steady merk op. “In het begin was het soms nog best wel lastig. Er zijn periodes geweest waarin ik groot inkocht en alles wat ik verdiende weer in m’n bedrijf moest stoppen. Maar er zijn ook tijden geweest dat het lekker ging, dat influencers me hielpen, dat marketing advertising goed werkte, enzovoort. In die zin is het hebben van zo’n bedrijf best wel risicovol, maar dat maakt het ook weer leuk. Ik zie het als een levensproject, waar je constant blijft investeren om te groeien. Anderhalf jaar na het openen van mijn webshop merk ik dat het echt wel goed gaat. Ik kan er op dit moment van leven en kan daarnaast doen wat ik zelf wil. Dan ben ik al tevreden.”
Haar deelname aan The Bachelor heeft haar verkoopcijfers ook goed gedaan, al zag ze dat van tevoren niet aankomen. “Natuurlijk had ik wel verwacht dat mensen het zouden zien, maar ik had niet verwacht dat er zoveel mensen zouden kijken. Ik kreeg zoveel positieve reacties, ook dat mensen het een leuk platform vinden. Dat heeft het zeker ook even een boost gegeven. Maar dat was niet de intentie. Ik had gewoon mijn eigen badpakken en bikini’s aan, en ik dacht: ik zie wel. En toen vroegen de andere meiden of ze in de laatste paar afleveringen ook mijn swimwear aan mochten. Dat was superlief.”
In de toekomst kunnen we in ieder geval nog heel veel van Femmesuit verwachten, want Femke droomt groot. “Op de korte termijn gaat na de zomer mijn sportswear collectie live. Verder wil ik uiteindelijk per land een collectie uitbrengen, waarvan een deel van de opbrengsten naar een vrouwenorganisatie gaat om deze te ondersteunen. Ik probeer er in ieder geval over na te denken hoe ik kan bijdragen aan de samenleving. Op dit moment is een winkel nog geen optie, maar het zou wel heel mooi zijn als dat in de toekomst zou kunnen. Maar wat het belangrijkste is, is dat het uiteindelijk een vertrouwde brand moet worden, comfortabel voor ieder lichaam. Dat is de droom.”
Femke (29) 'won' The Bachelor: 'Kijken naar dates met anderen voelde wel gek'Lees meer