Bij influencers denk je al gauw aan het perfecte plaatje uit een gepolijst online leven. Maar dat is niet waar Esther Olofsson voor staat. Ze is namelijk de éérste virtuele influencer van Nederland en heeft een boodschap.
Esther Olofsson (29) is de eerste virtuele influencer in Nederland en ontdekt 'de echte wereld'
Ze heeft geen huis, geen vrienden en een gezicht waar ook imperfecties op te bespeuren zijn.
Esther is écht nep
Haar bedenker Maarten Reijgersberg, eigenaar van communicatiebureau RauwCC, heeft het plan bedacht om de influencer te onderscheiden van de al bestaande influencers. Hij heeft haar een eigen karakter gegeven. Haar eerlijkheid over dat ze nep is, maakt haar volgens Maarten juist authentiek. “Net als bestaande influencers probeer je een persoonlijkheid neer te zetten. Daarom hebben we een heel levensverhaal bedacht. Esther komt uit Zweden, verhuisde voor de liefde naar Rotterdam en werd onlangs gedumpt. Nu pas gaat ze de stad ontdekken,” vertelt Maarten.
Foto van Esther Olofsson. Het artikel loopt door onder de post.
Bijzondere ogen
Een 29-jarige Zweedse is dan gemaakt van bits & bytes, maar kan visueel prima overal fysiek aanwezig zijn. In een combinatie van CGI en deepfake-technologie is ze in staat om vanuit stilstand, maar ook in bewegend beeld acte de présence te geven. Volgens Maarten geloven sommigen dat Esther wel een echt meisje is en voelen ze zich in de maling genomen als ze erachter komen dat dit niet het geval is. “Om dat te voorkomen willen we haar niet te echt laten lijken. Haar ogen zijn bijvoorbeeld meer de ogen van een karakter uit een online spel. Ook staat er duidelijk boven haar accounts dat ze een ‘virtual girl’, een virtueel meisje, is.”
Lees ook
Deze influencer maakt krachtige en feministische tekeningen over vrouwen
Marketingtool
Virtuele influencers zijn vooral interessant voor bedrijven, volgens Maarten. “Het is een marketingtool die we vaker zullen gaan zien. Want anders dan echte influencers hebben virtuele influencers geen reiskosten, ze vragen geen loon, ze worden niet ouder,” aldus Maarten. “Een bedrijf kan ze alles laten doen en dragen. Je kunt ze er helemaal uit laten zien zoals je dat zelf wil. En een virtuele influencer zegt geen nee tegen bepaalde klussen. Daarom zijn ze voor bedrijven een interessant instrument.”
In Amerika hadden ze dit al lang door. Zo wordt Lil Miquela (3 miljoen volgers) naast het promoten van bedrijven ook ingezet om muziek van haar makers uit te brengen. Zij hoeven geen geld af te staan aan artiest Lil Miquela, omdat zij niet bestaat.