De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft tienduizenden kopers van misleidende neplikes en nepvolgers aangesproken. Zes influencers die dit op grote schaal deden kregen een waarschuwing.
ACM tikt influencers op de vingers voor kopen neplikes en nepvolgers
Volgens de ACM moeten consumenten online kunnen vertrouwen op de informatie die ze te zien krijgen.
Neplikes en nepvolgers
Influencers met een hoog volgersaantal en veel likes worden beter opgepikt door de algoritmes van sociale media. Met als resultaat dat ze zichtbaarder zijn en makkelijker sponsordeals kunnen afsluiten.
Niet gek dus dat sommige influencers en bedrijven hun volgers en likes kopen, maar die neplikes en -volgers laten gebruikers populairder lijken dan ze zijn. Volgens de ACM is dat misleiding en daarom verboden: “We hopen dat ze beseffen dat het ‘pimpen’ van je profiel met nepvolgers en neplikes niet door de beugel kan.”
Waarschuwing
Eind vorig jaar heeft de ACM zes influencers aangesproken die op grote schaal neplikes en -volgers inkochten op verschillende sociale media. Na de waarschuwing zijn deze influencers onmiddellijk gestopt met het gebruiken van deze misleidende aankopen. Hun accounts zijn onder meer gericht op mode, fitness, voedsel en kunst.
Ook heeft de ACM tienduizenden andere gebruikers van de nepvolgers en neplikes geïnformeerd. Ze zijn erop gewezen dat ze hun consumenten misleiden en dat ze hier een boete voor kunnen krijgen.
Daarnaast heeft de ACM ook aanbieders van neplikes en -volgers aangesproken. De aanbieders zijn als reactie hierop gestopt met het verkopen aan bedrijven en influencers. In veel gevallen hebben deze bedrijven ook aan hun consumenten de waarschuwing van de ACM doorgegeven.