Iedereen werkt thuis op zijn eigen manier. De één zit aan een bureau, de ander liever op de bank. Onderzoekers zijn het in ieder geval over één ding eens: een rommelige werkplek verstoort je concentratie.
7 x tips om je werkplek georganiseerd te houden (en productiever te werken)
Daarom geven wij zeven tips om je werkplek netjes en georganiseerd te houden. Laat het productieve werken maar beginnen.
Georganiseerde werkplek
1. Heroverweeg je indeling
Of je nu aan een bureau werkt of niet, het is in alle gevallen belangrijk om te kijken naar de indeling. Het is handig om spullen een vaste plek te geven, zodat je altijd weet waar je moet zoeken en niet continu alles kwijt bent. Zo kun je efficiënt werken en geconcentreerd blijven zonder een minutenlange zoektocht naar dat ene item.
Ook is het slim om een deel van je werkplek leeg te houden als je bijvoorbeeld aan een tafel of bureau werkt. Zo heb je altijd een plek om te zitten als een werkzaamheid geen laptop vereist en je bijvoorbeeld iets moet opschrijven.
2. Eet niet aan je bureau
Nu we thuiswerken zitten we allemaal verkrampt op dezelfde plek. We hebben geen kantine waar je je broodje kunt nuttigen en er is ook niemand die je aan je mouw trekt en je herinnert aan de lunchpauze. Vaak verorberen we de ene na de andere snack lekker achter ons bureau. Maar is dat slim?
Nee. Het is niet alleen verstandig om je werkplek in je lunchpauze te verlaten voor wat frisse lucht en beweging, maar zorgt er ook voor dat je werkplek niet wordt bevuild met kruimels, zakjes en papiertjes. Zo blijft alles netjes en raak je niet afgeleid van je werk.
3. ‘Kill your darlings’
Alles wat uitgestald op je werkplek ligt, voelt als noodzakelijk, maar heb je werkelijk die twintig pennen nodig? En hoe zit het met die leuke notitieboekjes waar je er vijf van hebt liggen? Weg met dat ‘ja, maar’. Het is tijd om je eens af te vragen of je al die spullen wel nodig hebt en of ze niet enkel afleidend zijn. Gebruik je het niet? Weg ermee.
4. Opbergdozen
Schaf een paar leuke opbergdozen aan. Niet alleen heb je vele leuke varianten en kleuren, maar je kunt er ook overzichtelijk je spullen in kwijt. En dat is natuurlijk het doel.
Door de dozen te labelen creëer je nog meer rust in de chaos. Zo weet je precies waar alles ligt en slingert het niet rond. Let op: het is niet de bedoeling dat je je rotzooi verplaatst. Het ligt dan misschien uit zicht, maar zodra je iets nodig hebt, ben je de orde weer kwijt.
5. Ruim regelmatig op
Wellicht een open deur en niet iets waar je op hoopte, maar wie een geordende werkplek wil, moet er toch aan geloven: opruimen. En dan hebben we het niet over één keer per maand een grote schoonmaak, maar gewoon een kleine dagelijkse opruimsessie.
Als je aan het eind van je werkdag even de moeite neemt om alles netjes op te ruimen, creëer je niet alleen voor die avond rust in je hoofd, maar ook voor de volgende werkdag. Daarnaast kost het veel minder tijd, dan als je opeens een hele stapel rotzooi moet wegwerken.
6. Go digital
Verminder het papierwerk en regel alles zoveel mogelijk online. Zo zijn rondslingerende papieren verleden tijd. Je kunt al die papieren wel in snelhechters en mappen doen, maar wat is nou sneller dan ‘ctrl + f’ op je laptop. Zo vind je in een handomdraai het bestand dat je zoekt.
Daarnaast is het ook handig voor als het thuiswerken voorbij is en je weer naar kantoor gaat. Je hebt alle documenten bij de hand en niets wat je nodig hebt, ligt nog per ongeluk thuis in een hoekje te verstoffen.
7. Ruim je desktop ook op
Maar als je de overstap maakt naar digitale bestanden, zorg dan ook dat je desktop opgeruimd en netjes is. Als alle bestanden op een willekeurige plek staan, je van hot naar her gaat om te vinden wat je zoekt en ‘ctrl + f’ geen uitweg meer biedt, is de chaos misschien weg van je fysieke werkplek, maar niet je virtuele.
Creëer daarom mapjes, zodat je alle bestanden gemakkelijk terug kan vinden. Je kunt ordenen op onderwerp, datum of wat ook maar handig is voor jou. Maar ook voor je desktop geldt: wat je niet gebruikt, weg ermee. Dan bespaar je ook nog geheugen.
Lees ook
Fysiotherapeuten zien forse toename in thuiswerkklachten: ‘Werkplek niet op orde’