Als het regent pakken we graag de auto in plaats van de fiets. Maar het aankondigde hondenweer van woensdagavond en vrijdag vraagt om een aangepaste rijstijl én extra voorbereiding.
Regent het pijpenstelen? Zo ga je veilig de weg op
We geven je wat tips zodat je ontspannen achter het stuur kruipt wanneer het met bakken uit de hemel komt.
Voorbereiding
Een slimme meid is op plensbuien voorbereid, zullen we maar zeggen. Je kunt een aantal dingen doen om een autorit tijdens slecht weer comfortabeler en vooral veiliger te maken. Tijdens het autorijden is je zicht het allerbelangrijkste, dus begin bij de ruitenwissers.
Meer dan 25 procent van de auto’s heeft ruitenwissers die eigenlijk versleten of (te) oud zijn. Deze ruitenwissers laten strepen en watersporen achter en gaan piepend of stuiterend over de voorruit. Zorg dat je ruitenwissers onderdeel worden van het regelmatige onderhoud. Controleer ze regelmatig en vervang ze om de paar jaar. Dat voorkomt dat je met samengeknepen billen door een kletsnatte voorruit moet turen.
Flinke file: drukste ochtendspits van het jaar door regen en ongelukkenLees ookBanden
Check ook regelmatig je bandenspanning. Bij de juiste bandenspanning heb je meer grip op de weg. Gemiddeld moet er ongeveer 2,5 bar in elke band. Het precieze aantal bar voor jouw auto vind je in het instructieboekje. Even googlen kan ook. Je bandenspanning checken en de banden oppompen doe je vervolgens bij het tankstation.
Houd ook in de gaten of je nog genoeg profiel op je banden hebt zitten. De ruimte tussen de groeven en de band moet wettelijk gezien minimaal 1,6 millimeter zijn. Als er minder dan twee millimeter profiel op zit, is het al tijd voor nieuwe banden. De profieldiepte meet je desnoods met een liniaal.
Snelheid
Zodra de regendruppels op je voorruit tikken, nemen de meeste auto’s gas terug. Daardoor lijkt het opeens een stuk drukker op de weg. Het is belangrijk om je rijgedrag daarop aan te passen. Ga niet opeens de helft van de maximale snelheid rijden, maar probeer je snelheid aan te passen aan de rest van het verkeer. Vertrek ook wat eerder, zodat je meer tijd hebt en minder gehaast bent.
Veeg zodra je instapt je natte schoenzolen af aan de automat, zodat je niet van de pedalen afglijdt tijdens het rijden. En zet je koplampen aan, zo zie jij je omgeving beter en zien zij jou ook.
Afstand
Houd extra afstand tussen jou en de automobilist voor je: zo’n drie autolengtes. Dit geeft je meer tijd om te reageren, mocht er iets gebeuren. Rijd ook niet te dicht langs bussen of vrachtwagens. Door hun grote banden spat er veel water op, wat jouw zicht op de weg kan belemmeren. Als je moet remmen doe dat dan eerder, rustiger en beheerst. Bij een nat wegdek is je remweg langer en als je te hard remt, kun je in een slip raken.
Probeer daarbij in de sporen van je voorganger te rijden, daar vind je de minste nattigheid. En hoe comfortabel het ook is: gebruik geen cruisecontrol. Zonder dat systeem heb je meer controle over je auto.
Aquaplaning
De kans bestaat dat je tijdens regenachtig weer te maken krijgt met aquaplaning. Je banden hebben groeven, waar het water tussendoor kan. Als het wegdek erg nat is of als er minder dan drie millimeter profiel op de banden zit, kunnen de banden het water niet goed afvoeren. Hierdoor ontstaat er een laagje water tussen de banden en het wegdek. Het voelt dan alsof de auto gaat glijden over de weg.
Mocht dit gebeuren, ga dan van het gas af. Blijf rustig in dezelfde richting sturen en kijk de kant op waar je naartoe wilt. Als je echt moet remmen, doe dat dan rustig en gelijkmatig. Als je voelt dat de banden weer grip hebben kun je weer normaal verder rijden.
Red het klimaat: zo kan jouw rijgedrag daarbij helpenLees ookFemmeFrontaal is hét online automagazine voor de vrouwelijke kijk op auto’s. Geen verhalen over ingewikkelde technieken of louter pk-jargon, maar verhalen en rij-impressies van vrouwen – voor vrouwen én mannen – met liefde voor auto’s.