Ons favoriete Spaanse kledingmerk Zara zal zijn kleding vanaf 2025 alleen nog maar duurzaam produceren. Maar heeft dat wel zin als je op zo’n grote schaal kleding produceert?
Het korte antwoord: nee. Onze moderedacteur MP legt uit.
Zara’s groene plannen
Vanaf 2025 zal Zara geen kledingstukken produceren waarvoor er bedreigde bossen gekapt moeten worden. De keten wil alleen maar groene energie gebruiken voor het verlichten van hun winkels, er zullen geen gevaarlijke chemicaliën of single-use plastics voor de verpakking worden gebruikt én in elke winkel komen er donatiebakken waarin je oude kledingstukken kunt achterlaten. Allemaal topinitiatieven.
Dweilen met de kraan open
Er is alleen een klein probleem: Zara brengt elk jaar zo’n 20.000 nieuwe kledingstukken uit. Dat komt neer op vijfhonderd nieuwe kledingstukken per week. Geweldig nieuws dat ze binnenkort alleen duurzaam geproduceerd worden, maar het is dweilen met de kraan open. Het businessmodel van de Zara draait om volume. Vandaar dat de prijzen van de kledingstukken laag kunnen blijven (dat, en door kledingarbeiders in te huren in lagelonenlanden). Door ontzettend veel kledingstukken te verkopen tegen bodemprijzen blijft het een extreem winstgevende onderneming (vorig jaar had Zara een omzet van ruim 25 miljard euro). Je kunt de milieubelastende factoren minimaliseren, maar dan blijf je alsnog bijdragen aan overproductie, waarvan het gros niet eens verkocht wordt.
Zijn chique modehuizen beter?
Chique modehuizen zijn niet per se veel beter. Zij zijn vaak net zo milieubelastend bezig. Ze produceren weliswaar op minder grote schaal, maar meestal niet erg milieuvriendelijk. Bovendien zijn er veel modemerken die hun onverkochte collecties letterlijk liever verbranden dan in de uitverkoop zetten (want op die manier houden ze de merkwaarde én exclusiviteit hoog).
Elk kledingmerk zou een voorbeeld moeten nemen aan Zara’s nieuwe duurzaamheidsbeleid (mogen we er dan ook meteen eerlijke lonen en veilige werkomstandigheden voor kledingarbeiders aan toevoegen?), maar wat er pas écht toe doet is een mentaliteitsverandering bij de gemiddelde consument. Dat betekent niet elke week de Zara induiken voor een nieuw jurkje, maar bewust zijn van wat je koopt. Een mode-item van een chique merk kost veel geld en dus moeten mensen ervoor sparen, er goed over na denken of ze hem wel écht willen kopen én men is er zuiniger op. Dat is eigenlijk hoe je over je hele garderobe zou moeten denken. Je kunt iets bij Zara, H&M of Primark kopen (want wie heeft er in hemelsnaam het budget om alleen maar Louis Vuitton-items in te slaan), zo lang je maar bewust winkelt met je garderobe in je achterhoofd. Alleen dan is het volgende modeseizoen ook niet meteen ons laatste seizoen.