Dacht je werkelijk alles al gezien te hebben, wordt de New Yorkse Upper East Side ineens een inspiratie voor de modewereld.
Ja, echt. De chique vrouwen uit die buurt zijn nu hipper dan ooit.
Dacht je werkelijk alles al gezien te hebben, wordt de New Yorkse Upper East Side ineens een inspiratie voor de modewereld.
Ja, echt. De chique vrouwen uit die buurt zijn nu hipper dan ooit.
Carrie Bradshaw, move over: tegenwoordig proppen we ons niet meer in tulen jurken en dragen we geen schreeuwerige Fendi meer. Nu zijn het de überchique, geföhnde vrouwen uit één van de rijkste wijken in Manhattan die de troon bestijgen.
I’m gonna be like her when I’m older pic.twitter.com/CsTVjs3A5d
— Micha (@fendiquor) May 13, 2023
Hoe dat komt, vraag je? Door TikTok. Ineens krijgen accounts als @NYCFashionGal en @LadiesofMadisonAve duizenden likes, stromen de reacties binnen en regent het complimenten. Volgers kijken naar de vrouwen om hun elegantie te kunnen kopiëren. Ze dragen lange jassen of blazers, basics in rustige kleuren, hoge hakken en vrijwel altijd een opvallende (zonne)bril. Verfijnd en chic: een belichaming van oud geld.
Tuurlijk, hun truien kosten vast een vermogen, maar dat laten ze niet zien. Want ja, da’s not done. Dat past dan weer helemaal in de quiet luxury-trend: mede door het succes van de serie Succession willen we ons minder schreeuwerig kleden. Dag Louis Vuitton-logo’s, hallo mantel van rechtsdraaiende wol die een paar duizend euro kost.
Een simpele trui voor €2.000: dít is de 'quiet luxury' trendLees ookHet is een tegenreactie op wat we vlak na de pandemie zagen: we vierden het leven dat we nog hebben. Alles mocht groots, kleurrijk, met glitter en veel (of juist héél weinig) stof. De rokken mochten kort, je T-shirt neongroen en je jurk beplakt met pailletten. Nu lijkt er een ommekeer te komen.
Op het account @LadiesofMadisonAve, mijn favoriet, zien volgers dagelijks outfits van de hippe, knappe, wereldse vrouwen die in de chique New Yorkse wijk wonen. Ze dragen Issey Miyake, Bulgari, Gucci of The Row: stuk voor stuk merken waarmee je laat zien dat je, eh, een bovengemiddeld budget te spenderen hebt.
Maar toch blijft de tendens: houd het rustig qua logo’s. De statussymbolen die deze vrouwen dragen worden zo alleen herkend door mensen die er verstand van hebben of door andere liefhebbers van dure luxe. Die discretie en elegantie is waar de TikTok-jongeren van nu blijkbaar naar streven.
Wil je weten: dé schoenentrends van het voorjaarLees ookOvertuigd? Hieronder zie je hoe jij ook als een Upper East Sider gekleed kunt. Maar dan in de polder.
Flaneren kun je (hier) leren: deze 5 modesteden wil je zienLees ook