Shapewear moet er voor iedereen zijn. Althans, dat dacht Kim Kardashian. Het bleek een gouden zet: haar bedrijf is nu bijna vier miljard (!) dollar waard.
Dit is het succesverhaal achter Skims.
Shapewear moet er voor iedereen zijn. Althans, dat dacht Kim Kardashian. Het bleek een gouden zet: haar bedrijf is nu bijna vier miljard (!) dollar waard.
Dit is het succesverhaal achter Skims.
Corrigerend ondergoed, beha’s, jurken en bikini’s in meerdere tinten – en vooral: meerdere maten. En het liefst ook een beetje betaalbaar. Dat was een behoorlijk gat in de markt, zo blijkt nu, vier jaar na de start van Skims.
Knap, kek en krachtig: de meest iconische outfits van Kim KardashianLees ookHet bedrijf is bedacht en opgezet door Kim Kardashian (ondernemer, realityster, bijna-advocaat, sinds kort actrice) en de Zweedse ondernemers Jens en Emma Grede. Het trio stak de koppen bij elkaar en bedacht een waar masterplan.
Laten we bij het begin beginnen: Kim Kardashian is inmiddels al jaren wereldwijd bekend. Ze komt op events, host geweldige feesten in Las Vegas en wordt dagelijks gefotografeerd. Daarom draagt ze, zo zegt ze, al vijftien jaar shapewear. Maar daar was ze niet altijd tevreden over.
Ze vond het aanbod in kleur te beperkt (het meeste corrigerende ondergoed is vooral wit, zwart en beige), dus besloot ze met haar eigen lijn meerdere (huids)kleuren toe te voegen aan het raster. Kim vond de kwaliteit ook maar jammerlijk: het ondergoed knelde en deed pijn. Daarom besloot ze haar shapewear comfortabeler te maken, iets waar menigeen het mee eens is, getuige de lovende reviews. En: size inclusivity is een grote reden van het succes. Skims maakt kleding van XXS tot 5XL.
Tijdens de eerste launch verkochten haar producten al in tien minuten (!) uit, en behaalde het bedrijf in één keer twee miljoen euro winst. Volgens het bedrijf verkochten ze meer dan drie miljoen producten tijdens hun eerste jaar. Da’s best knap. Twee jaar geleden bereikte Skims de magische grens van één miljard euro bedrijfswaarde al. Da’s nu alweer bijna vier miljard.
Kim Kardashian showt echte haar na bleken, verven en zonder extentionsLees ookInmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot absurde hoogtes, en ontwerpt nu meerdere collecties. Ze maken sinds kort ook producten voor mannen, ze verkopen T-shirts, jurken, sokken, lingerie, tank tops, hoodies en heel veel meer.
Zoals het een Kardashian betaamt, is ook Kim een kei in marketing. Van samenwerkingen met Fendi en Swarovski tot campagnes waarin Paris Hilton, Kate Moss, Heidi Klum, Snoop Dogg en Chelsea Handler in te zien zijn. En dan is er ook nog de befaamde bh met nep-tepels waar menig social media gebruiker over viel.
In een video die Kim vorige maand deelde had ze, eh, harde tepels. Maar dat was niet omdat de airco aan stond: dat was een nieuwe bh die Skims maakte zodat je borsten er altijd ‘perky’ uitzien. Volgens het bedrijf handig, al helemaal omdat de wereld warmer wordt. De een vindt het bizar, de ander vindt het grappig. Iets met ‘zonder wrijving, geen glans’.
Goed, wat je ook van Kim of haar bedrijf vindt: het moge duidelijk zijn dat het haar geen windeieren legt. Kim krijgt prijs na prijs (de Wall Street Journal Magazine’s Innovator Award, een CFDA Award en meer van zulks) en kaart inclusiviteit en diversiteit aan met haar merk. Toch fijn, nietwaar?
Geprankt: North West scheert Kim Kardashians wenkbrauwen 'eraf'Lees ook