Een trui met het Gucci-logo erop? Nee, dank je: de komende maanden draagt de (welvarende) modeliefhebber minimalistische mode.
Lees: ingetogen stuks die al gauw duizenden euro’s kosten.
Een trui met het Gucci-logo erop? Nee, dank je: de komende maanden draagt de (welvarende) modeliefhebber minimalistische mode.
Lees: ingetogen stuks die al gauw duizenden euro’s kosten.
De trend wordt ook wel quiet luxury genoemd. Van de Britse Vogue tot The Wall Street Journal: steeds meer modejournalisten krijgen de trend op hun radar. Deze manier van ‘stille luxe’ betekent een grote verandering in de modewereld.
Eén keer kopen, je leven lang dragen: 5 circulaire mode-items voor het hele gezinLees ookImmers: de afgelopen jaren regende het Balenciaga logo’s, tassen met het iconische Louis Vuitton-logo en t-shirts waar de namen van merken op stonden. Het mocht groots, schreeuwerig, opvallend zijn. En nog belangrijker: men kon laten zien hoeveel geld ze hebben door producten te dragen waar een luxe logo op pronkt.
Nu zie je ingetogen kleuren, fijne stoffen en grote silhouetten terugkomen. Het verschil: er zijn geen logo’s te bekennen. De kasjmieren truien en mega jurken zijn een statussymbool onder ‘kenners’: ze zijn te onderscheiden door de kwalitatieve (en vaak dure) stoffen en opvallende silhouetten. Als je zelf bij het minimalistische The Row shopt van de Olsen-tweelingzussen, herken je hun wollen trui van bijna 1.500 euro vast. Maar op straat kun je ook denken dat-ie van Zara is.
En die leren Loro Piana-jas die bijna 10.000 euro kost? Dat zien alleen modefanaten of andere quiet luxury fans. Het betekent dat je, als je weet wat iets waard is, tot de elite behoort. Die weet wat iets kost en waar het van is, zonder dat daar een logo voor nodig is. Vogue pende dat de stijl een van de grote trends van 2023 wordt. En dat heeft een grote reden: nu we in tijden leven met een hoge inflatie, crises en onvrede, vinden zelfs de rijken onder ons dat het ingetogener mag. Pochen met je geld is een faux pas.
Weg met het schreeuwerige, dus. Ingetogen en sombere mode is het nieuwe zwart: veel designers reageerden op wat er in de wereld gebeurt via hun collecties. Van Saint Laurent tot Dolce & Gabbana, Bottega Veneta, Courrèges en Dior lieten hun modellen veelal ingetogen de catwalk over struinen. Het is een welkome verandering na jaren vol glitters, neon kleuren en prints.
Donker de lente in: zwart is het nieuwe, eh, zwartLees ookDe beroemdheden van deze aardkloot zijn overigens ook overtuigd: tijdens de afgelopen Golden Globes en SAG Awards was er een opvallende afwezigheid van dure juwelen (iets wat je normaliter altijd op rode lopers ziet). Tuurlijk, Zendaya had een ketting om haar nek hangen die waarschijnlijk de prijs heeft van mijn huis, maar toch: menig celebrity droeg minder opvallende juwelen, en bij de Golden Globes was er een overvloed aan zwart. Weg met fast fashion en logomania, dus.
Goed, mocht je zelf willen meedoen met de trend en het budget hebben om te investeren in stuks van kwaliteit (of simpelweg gewoon ingetogen kleding willen dragen): kijk dan hieronder voor de nodige inspiratie.
Dit bericht op Instagram bekijken
Een bericht gedeeld door Paula Molina Montes de Oca (@cococenteno)