Het Gooi kan opgelucht ademhalen: hun geliefde poloshirt wordt weer als hip gezien. Maar je mag ‘m nu wel anders stylen.
Rihanna en Bella Hadid zijn al groot fan van de klassieker. Nu jij nog.
Iconisch
Het shirt heeft al een behoorlijke geschiedenis achter de rug. De polo werd eerst voor sporters gemaakt (duh, vandaar de naam). De Amerikaanse John E. Brooks zag de poloshirts in Engeland en recreëerde ze door ‘m opnieuw te ontwerpen en te lanceren in 1896.
Maar de poloshirts zijn niet groot geworden door polo of door meneer Brooks. Neen: tennissers maakten het kledingstuk pas écht bekend. Vooral toen ontwerper René Lacoste een model ontwierp met op de borst, uiteraard, de iconische krokodil.
Geliefd
Zoals het bij menig nieuw ontwerp gaat, begonnen andere ontwerpers ook al gauw met het uitbrengen van poloshirts. Ralph Lauren, die in de seventies de shirts maakte met een polospeler erop, is naast Lacoste een van de bekendste ontwerpers van de shirts.
Anno nu is het shirt niet meer alleen bekend onder sporters en Gooische vaders. De grootste modeliefhebbers van deze aardkloot worden óók gespot in een poloshirt. Van Rihanna tot Bella Hadid en bezoekers van fashion weeks: het bovenstuk is geliefd onder velen. Tegenwoordig stylen we ‘m wel anders: het mag gecropt, boven wijde jeans en met lekker veel sieraden. Wil je liever meer uitpakken? Dat kan door print op print te combineren: een gestreept poloshirt boven een legerbroek, bijvoorbeeld. Want waarom ook niet?
Dure smaak
Menig modeketen heeft er een in z’n collectie, maar mocht je liever een luxer exemplaar willen kan je ook losgaan. Modehuizen als Gucci en Loewe ontwierpen ook een poloshirt. Met streepjes of zonder, in een kekke kleur of niet: alles kan en mag. Als het maar een poloshirt is.