Sinds marketingman Ed Razek met pensioen is bij Victoria’s Secret, probeert het merk een andere koers te bevaren. Zijn ze er nog op tijd bij?
Het korte antwoord: nee.
Pardon?
Ongeveer een jaar geleden schreef ik nog een betoog over waarom een modeshow zoals die van Victoria’s Secret, hoewel saai en onnodig seksueel, nog steeds een plek heeft in het modelandschap. Een week later zei VS-marketeer Ed Razek, naar verluidt een onmogelijk om mee samen te werken man van 71 jaar oud, doodleuk dat transgenders en curvy modellen geen plek verdienen in de show. Eh, pardon?
Razek deed al 27 jaar lang de casting voor de Victoria’s Secret-modeshow.
Discriminatie
Het spreekt voor zich dat dit soort uitspraken écht niet kunnen. De Victoria’s Secret-modeshow was al niet mijn smaak, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar dit is discriminatie en je tekent als merk je eigen doodvonnis (na de uitspraken kelderden de aandelen met veertig procent in één jaar tijd). Vroeger kwam je in de mode nog weg met een onbereikbaar voorkomen. In de jaren ’80 en ’90 keken sommige mensen op naar bitchy topmodellen die met telefoons naar assistenten gooien en niet uit bed rollen voor minder dan 10.000 euro per dag. Maar dát is nu verleden tijd en modeprofessionals met een gedateerde Mean Girls-mentaliteit komen steeds vaker in opspraak en moeten het veld ruimen. Zo ook Razek.
Alles moet anders
Razek ging eruit en alles moest anders. Het merk lastte dit jaar de modeshow af en lanceert nu een campagne met curvy modellen én een transgender model. Nou, joepie! Het probleem is natuurlijk dat niemand dit serieus neemt. Als groot merk heb je een platform en mensen verwachten dat je dat inzet voor de boodschap die je wil uitdragen. Als je boodschap discriminatie is, dan haakt iedereen af. Die boodschap zo radicaal veranderen komt over als een wanhopige poging om het imago van het bedrijf te redden en niet als een oprechte poging om diversiteit te vieren.
May Simón Lifschitz, Ali Tate Cutler, Laura Rakhman-Kidd en Olivia Sang poseren voor de nieuwe Bluebella-campagne van Victoria’s Secret.
Komt het nog goed?
Consumenten zijn niet vergevingsgezind. Kijk maar naar Abercrombie & Fitch, waarvan de toenmalige eigenaar zei geen lelijke mensen in zijn kleding te willen zien. Of American Apparel, met hun extreem vrouwonvriendelijke campagnes. Beide merken flirten met een faillissement (American Apparel ging in 2016 bijna failliet, totdat ze werden overgekocht. Abercrombie & Fitch sloot dit jaar veertig winkels) en staan bekend als extreem niet-cool merk. Victoria’s Secret is een zinkend schip en heeft meer nodig dan alleen een nieuwe campagne met een meer diverse casting. Ik ben in ieder geval blij dat het voor grote merken nu écht duidelijk is: omarm diversiteit en zet je platform in voor positiviteit, anders kan je van de ene op de andere dag ophouden met bestaan.
Michel Pierre (31) is de vaste moderedacteur voor LINDA.nl en verdeelt zijn tijd tussen Londen en Amsterdam, waar hij zijn modellenbureau The Coven runt. Je kunt hem volgen op Instagram.