We zitten momenteel volop in het modeseizoen. De internationale haute couture-week is net voorbij en over drie weken beginnen de vrouwenmodeweken.
Michel Pierre beschrijft hoe het is om je midden in het modegeweld te begeven.
We zitten momenteel volop in het modeseizoen. De internationale haute couture-week is net voorbij en over drie weken beginnen de vrouwenmodeweken.
Michel Pierre beschrijft hoe het is om je midden in het modegeweld te begeven.
De ruimte backstage wordt doodstil en als ik opkijk zie ik Naomi Campbell binnenstormen. Alle modellen kunnen het niet laten om toch even een blik te werpen op de vrouw die al dertig jaar in het vak zit. Naomi loopt op hoofdontwerper Pierpaolo Piccioli af, die vlak voor de show een broodje wegwerkt. Ik zit in Parijs backstage te wachten terwijl ik mijn vijfde kop koffie drink en (dus) stijf sta van de cafeïne én zenuwen. Het duurt niet lang meer of één van mijn modellen gaat de Valentino-show lopen op onmogelijk hoge hakken en met bloemblaadjes als wimpers. Mijn mantra deze Paris Fashion Week: laat haar alsjeblieft niet vallen, laat haar alsjeblieft niet vallen.
https://www.instagram.com/p/BtBE8XCBTqE/
Fashion Week is elk seizoen weer een achtbaan van emoties. Modellen worden vlak voor de show geannuleerd, ze moeten kleding passen tot één uur ’s nachts en vier uur later weer ‘fris en fruitig’ aanwezig zijn op de locatie. Het is hectisch en alles wordt lastminute besloten. Ik ga goed op deze bruisende energie en laat me er niet gek door maken. Ik probeer als een baken van rust mijn modellen door de Parijse modejungle te begeleiden en werd dit seizoen positief verrast.
Toen enige tijd geleden uitkwam dat een groot modemerk hun modellen ernstig had verwaarloosd (er was geen eten, de modellen moesten wachten in een trappenhuis, waarbij ze uiteindelijk ingesloten werden en in het donker moesten wachten tot het team terugkwam van de lunch) besloot de mode-industrie dat dit nooit meer mocht gebeuren. Het resultaat?
https://www.instagram.com/p/Bss2fOeBQfX/
Voorheen werd er van de modellen verwacht dat zij zich backstage zonder blikken of blozen zouden omkleden. Dat is nu gelukkig anders. Er is een privégebied waar alleen de modellen en een select team mag komen en er zijn schermen waarachter iets meer privacy.
Overal waar modellen zijn, moet eten en drinken beschikbaar zijn. Heel fijn voor modellen (en zenuwachtige agenten backstage die kunnen stress-eten). Bij castings en fittings moet je denken aan flesjes water, koffie/thee en simpele broodjes en fruit. Bij shows is er echt een cateringbedrijf aanwezig dat de lekkerste versnaperingen aanbiedt.
Op het moment dat ik naast een model wilde gaan zitten dat al de hele tijd alleen zat en niet op haar gemak leek, was een vriendelijk ogende Française mij voor. Ik omring mijn modellen zoveel mogelijk met positieve mensen en toen zij een flesje water haalde voor het model besloot ik haar aan te spreken. Ze blijkt een psychologe te zijn die bij elke show aanwezig is om voor de modellen te zorgen. Tussen de vriendelijke praatjes door, vertrouwt ze mij toe, let ze ook op (zich ontwikkelende) eetstoornissen. Uiteindelijk schrijft ze een rapport voor de LVMH-groep (het moederbedrijf achter een rits grote modemerken), die zo eindelijk een betere indruk krijgt van wat er backstage gebeurt. We wisselen contactgegevens uit en ik beloof haar om mijn aanbevelingen ter verbetering van de werkomstandigheden van modellen te mailen. Wanneer ik dit heb gedaan krijg ik een enthousiast mailtje terug: ‘Bedankt voor je geweldige tips, ik heb ze toegevoegd aan mijn rapport’. Deze fashion week is voor mij nu al een succes.
Het is best gek om deze gemiddeld zeventienjarige meiden bij elkaar te zien en je te bedenken dat zij niet alleen geobsedeerd zijn door Instagram, roddels en jongens (ik heb tot in het gênantste detail liefdesperikelen voorbij horen komen die ik jullie zal besparen), maar tegelijkertijd ook een indrukwekkend merk van zichzelf weten neer te zetten. Deze tieners verdienen per seizoen makkelijk tienduizenden euro’s, houden even veel volgers op social media realtime op de hoogte en kunnen voor hun twintigste waarschijnlijk al een huis kopen. Toegegeven, het percentage dat zo ver komt is zeer klein, maar de meiden die ik hier om mij heen zie, behoren tot de ‘lucky few’.
https://www.instagram.com/p/Bs-umUyhEFW/
Het is keihard werken en daarom des te geruststellender om te zien dat ze voornamelijk veel lol met elkaar hebben. Dan wordt er geroepen dat ze allemaal in de rij moeten staan. Iedereen springt enthousiast op en ik kijk met ingehouden adem naar het tv-scherm dat een live registratie van de show laat zien. De modellen gaan op en ik wacht tot ik mijn model zie. Laat haar alsjeblieft niet vallen, laat haar alsjeblieft niet vallen. Ik spot mijn model en ze valt… niet. Pffew!
Michel Pierre (31) is vaste moderedacteur voor LINDAnieuws en verdeelt zijn tijd tussen Londen en Amsterdam, waar hij zijn modellenbureau The Coven runt. Je kunt hem volgen op Instagram.
https://www.instagram.com/p/BtBFDyaBkBt/