Stijn (24) heeft er een hekel aan: mensen die denken dat modeliefhebbend volk oppervlakkig, ijdel of dom is.
Echt: modeliefhebbers zijn allesbehalve oppervlakkig.
Stijn (24) heeft er een hekel aan: mensen die denken dat modeliefhebbend volk oppervlakkig, ijdel of dom is.
Echt: modeliefhebbers zijn allesbehalve oppervlakkig.
Wie van mode houdt, houdt van moois. Van zichzelf kunnen uitdrukken, van creativiteit en van kledingstukken die je zowaar kunt ophangen in een museum. Mode is een vak. Een miljarden business. Maar toch krijg ik nog weleens scheve blikken als ik mijn liefde voor dat vak uit. We hebben immers jarenlang geleerd dat mode oppervlakkig is.
Ik schaamde me als tienerjongen om mijn liefde uit te drukken. Man, wat wilde ik graag toffe stuks aan. Het liefst hulde ik mezelf in enorme jassen (en dan graag in een snoepkleur). Toch koos ik voor een grijze variant omdat iedereen die droeg. ’s Nachts keek ik stiekem naar modeshows op mijn telefoon en zocht ik op wat de trends zouden worden voor het seizoen dat er aan zat te komen. Ik wist wat hip was, maar trok het niet aan. Het duurde jaren voordat ik het durfde, maar nu kan ik zeggen dat ik volledig draag wat ik zelf tof vind.
Je eigen stijl vinden vergt tijd. En moed. Waar ik eerst nog dezelfde spijkerbroeken droeg als mijn vrienden, heb ik tijdens Paris Fashion Week in januari zelfs een rok over mijn pantalon heen gedragen (da’s hartstikke hip, mind you). Ik vond het in eerste instantie nog spannend ook, want te veel opvallen hoort niet in een land waar ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ nog net niet op tegeltjes prijkt. Toch deed ik het. En dat voelde ongelooflijk goed.
Dat werd gewaardeerd: ik kreeg goedkeurende knikken van mensen die er écht verstand van hebben. Ik leerde anderen kennen die ook dezelfde liefde voor het vak delen. En of ze zichzelf het liefst in inktzwarte pakken hesen of in baljurken naar de supermarkt gingen, dat maakt niet uit. Ze weten het belang van jezelf kunnen uiten, gewoon, precies zoals jij dat wilt. Over dat mode zoveel meer is dan enkel een kledingstuk.
Stijn haat de weegschaal: 'Ik ben verpest door perfecte plaatjes'Lees ookKen je de bekende Devil Wears Prada scène nog waarin Andrea (Anne Hathaway) een preek krijgt van haar baas omdat ze geen verschil ziet tussen twee ‘blauwe’ riemen en daarom gniffelt? ‘That blue represents millions of dollars of countless jobs‘, aldus Miranda Priestly. Eh, Meryl Streep, dus. Wat ze bedoelt: er gaat een hele industrie in om. Een die reageert op wat er in de wereld speelt. De miljoenen mensen in die industrie bepalen grotendeels hoe de straat eruitziet, wat mensen over jaren zullen dragen. En daarom dus ook wat er in jouw winkelmandje belandt.
Geloof me: de mensen die in de mode werken en die ik heb mogen ontmoeten zijn de meest creatieve, slimme en vernieuwende types die ik in tijden heb gesproken. Of je als deskundige voor een welbekend blad pent of als designer nieuwe collecties bedenkt, in ateliers zwoegt om haute couture jurken op tijd af te krijgen of de baas bent van een conglomeraat: iedereen werkt mee aan een droom.
En ik kan niet voor anderen spreken, maar misschien is die droom wel om anderen te inspireren. Om als creatieve industrie moois te maken, veel moois, ook als de wereld soms totaal niet mooi is. Om te laten zien, ook voor tienerjongens die daar nog niet klaar voor zijn, dat het geweldig is om jezelf te kunnen uiten met je outfits.
Met mode kun je communiceren: kleding is tenslotte de enige laag tussen jouw lijf en de buitenwereld. Jij bepaalt zelf hoe mensen je zien. Of je nou dagelijks in C&A of Chanel wilt rondlopen en of je als goth of als ondernemer wordt gezien: in dit land mag je aantrekken wat je wilt. Misschien krijg je er wel scheve blikken door, maar uiteindelijk is je goed voelen in wat je draagt het lekkerste gevoel dat er is.
Stijns favoriete modetrends van 2022: 'Barbie-roze, Uggs en gothic'Lees ook