Vorig jaar lanceerden Vlinder (18) en Merlijn (24) Kamerling het kledingmerk Limitless, maar na een succesvolle opening daalden de verkoopcijfers. Nu gooien ze het roer om: “Onze missie wordt belangrijker dan de kleding.”
Merlijn en Vlinder Kamerling slaan nieuwe weg in met kledingmerk: 'Meer focus op mentale gezondheid'
En dat is: mentale gezondheid onder jongeren meer bespreekbaar maken. Op World Mental Health Day vertellen ze aan LINDA. hoe ze dat gaan doen.
Dalende verkoop
Vorig jaar december was de succesvolle opening van de pop-up-store van broer en zus Kamerling in Amsterdam. De verkoop ging goed en ze kregen veel aandacht. “Het liep gewoon”, vertelt Vlinder. “Alleen, we hadden niet echt verder gedacht dan de lancering.” De verkoop liep na een maand terug. “We verloren zichtbaarheid”, vult Merlijn aan. “We hadden eigenlijk helemaal geen plan voor de toekomst.
Tijdens een re-brandingstraject bleek dat er veel meer uit het merk te halen viel. “We zijn van een kledingmerk dat begon om aandacht te vragen voor mentale gezondheid, naar een veel breder lifestylemerk gegaan. Dat van alles en nog wat doet voor mentale gezondheid en dáárnaast kleding verkoopt”, legt Merlijn uit.
Afgelopen maakten ze het nieuwe concept openbaar met een mooie aftrap: een weekend gericht op mentale gezondheid, met onder andere gratis yoga en breathwork. “Om jonge mensen op een toegankelijke manier kennis te laten maken met mentale gezondheid en hoe daarover gesproken kan worden”, aldus Vlinder.
“Daarnaast hebben we een mental health art tour. Er is naast een negatief gevoel of een depressie, veel meer op het gebied van mentale klachten. Met deze activiteiten kunnen mensen even inchecken met zichzelf. Hier kunnen mensen leren hoe ze met hun emoties kunnen omgaan.”
Meer uit het merk halen
Vóór het weekend zaten bijna alle activiteiten al vol. “Er deden meer dan honderd mensen mee. Het was een soort startschot van de nieuwe weg die we willen inslaan. In de toekomst willen we nog veel meer van dit soort activiteiten organiseren en andere concepten bedenken.”
Plannen hebben ze genoeg, waaronder een podcast waarbij ze als broer en zus willen praten over dingen waar zij tegenaan lopen in hun generatie. “Hopelijk kunnen we in de toekomst ook mensen uitnodigen om hierover in gesprek te gaan, zoals een specialist of een ervaringsdeskundige”, gaat Merlijn verder.
De kledinglijn komt op een lager pitje te staan. “We hebben gekozen voor een heel kleine collectie: twee T-shirts, een sweater en een petje in twee kleuren. Eén van de shirts is speciaal gewijd aan World Mental Health Day.” Uiteindelijk hopen ze mede door de kleding meer aandacht te krijgen voor de missie. Merlijn: “Het allerbelangrijkste is mentale gezondheid onder jongeren meer bespreekbaar maken.”
Merlijn en Vlinder Kamerling lanceren kledinglijn met een boodschap: ‘Meer aandacht voor mentale gezondheid’Lees ook